zpět

Alternativní investice jsou stále oblíbenější. Rozmáhá se i Lego

8.11.2023

Akcie, dluhopisy, ETF, nemovitosti. To jsou asi ty nejčastější investice, ke kterým se Češi v posledních letech uchylují. Existuje ale i celá řada alternativ a jednou z nich jsou investice do kostiček či figurek od společnosti Lego. Výnosy mohou leckdy překonat klasičtější investiční produkty, a i proto se jim řada investorů začíná věnovat.

Poptávka po Legu v posledních letech trhá rekordy. Hlavním důvodem je nejspíš pandemie nemoci covid-19, kvůli které řada lidí trávila v domácím prostředí velké množství času. Řada z nich se snažila nudu zahnat různými způsoby, mnozí se tak vrátili do dětských let a začali třeba opět sbírat Lego kostičky.

Podepsalo se to i na zisku dánské společnosti. V roce 2020 vzrostl zisky dánského podniku meziročně o 20 procent, v roce 2021 pak dokonce o dalších 27 procent. Pandemická léta ale nebyla to jediné, co podniku pomohlo. Šlo rovněž o postupný rozvoj e-commerce nebo expanze firmy do Číny. Výsledkem toho všeho bylo, že společnost Lego se stala jedním z vítězů koronavirového období a úspěchy podniku trvají v podstatě dodnes.

Velká poptávka po Legu byla v minulých let znatelná rovněž i na českých inzertních či aukčních portálech. Podle aktuálního průzkumu platformy Bondster jsou ale investice do Lego kostiček v České republice stále spíše minoritní záležitostí. Momentálně se jim věnuje asi 6 procent českých investorů. I tak ale roste poptávka po odbornících, kteří se na investice do Lego kostiček zaměřují a je zájem o jejich rady.

Ti takovým zájemcům často říkají, že neexistuje žádná sada, která zaručí stoprocentní úspěch. Dodávají, že často jde o poměrně rizikové rozhodnutí, které se nemusí vyplatit.

Investicemi do Lego kostiček se v posledních měsících zaobíral třeba výzkum moskevské Fakulty ekonomických věd. Autoři se snažili vyjít z co možná největšího vzorku dat a dospěli k tomu, že výnos z Lega tradiční instrument jako dluhopisy či akcie mnohdy přesahuje a spočítali, že v letech 1987 až 2015 dosáhl každoroční výnos z této investice v průměru na 11 procent.

Každý investor do lego kostiček by ale měl myslet na to, že je vždy lepší nakupovat sety či figurky v akcích. Ty se v obchodech či na e-shopech objevují s určitým časovým odstupem po uvedení na trh. Slevy jsou to ale často velmi zajímavé a mohou se pohybovat i okolo 50 až 70 procenty původní katalogové ceny.

Experti říkají, že velkým zlomem pro masivnější investice do lego kostiček je rok 2000. Tehdy se totiž vedení dánské společnosti rozhodlo vytvářet figurky, které mají souvislost s celosvětově známými filmy. Lego totiž od té doby vyjednává s filmovými producenty o poskytování licencí. Při pohledu do historie společnosti je zřejmé, že velkého úspěchu se dočkal kupříkladu Batman nebo Harry Potter.
Velkou výhodou investic do Lega jsou nízké bariéry pro vstup na trh i snadná dostupnost. Každý si totiž může Lego jednoduše obstarat a pro téměř nikoho nejde o investici, která by výrazněji promluvila do osobních či rodinných financí. První zhodnocení se přitom objevuje už poměrně krátce po koupi.