Amerika zažívá startupový boom
Ačkoli má Amerika zaslouženou pověst země, která je na špičce inovací a kterou pohání podnikatelský elán, v posledních letech se někteří ekonomové obávají, že tato pověst již neplatí. Startupy tvoří stále menší část podnikatelského prostředí: v roce 1982 bylo přibližně 38 % amerických firem mladších jak 5 let, v roce 2018 jich bylo 29 %.
Stejně tak klesl podíl Američanů pracujících pro startupy. V Silicon Valley se to hemžilo špičkovými technologiemi, ale jeho obří společnosti hromadily nejlepší výzkumníky, což vedlo k pomalejšímu šíření nových nápadů po celé zemi.
Výzkumníci, včetně pracovníků Federálního rezervního systému, poukázali na tento pokles dynamiky jako na příčinu slabšího růstu americké produktivity.
Náhle se to, co bylo staré, jeví jako nové. Řada údajů naznačuje, že Američané znovu objevují svůj podnikavý duch. Nejvýraznějším důkazem jsou žádosti o založení podniků, což je zástupný ukazatel startupové aktivity. Tyto žádosti prudce vzrostly v polovině roku 2020, kdy Amerika stále zápasila s covid-19. Počáteční nárůst bylo snadné přehlédnout, některé nové firmy byly podvody, které se snažily těžit z vládní finanční pomoci pro malé podniky, jiné odrážely zvláštnost okamžiku, kdy byly zakládány společnosti na dovoz obličejových masek nebo prodej dezinfekčních prostředků.
Ale nyní, dlouho po ústupu pandemie, nárůst pokračuje v loni dosáhl počet žádostí o založení podniků 5,5 milionu, což je rekord. Ačkoli se tempo trochu zpomalilo, měsíční průměr je stále asi o 80 % vyšší než v desetiletí před covidem, ve srovnání s pouhým 20% nárůstem v Evropě. Každé pracovní místo vytvořené startupem se podle definice počítá jako nové, zatímco u zavedených firem je větší fluktuace. Tento rozdíl se stal ještě zřetelnějším. V období čtyř let před pandemií přidaly zavedené firmy jedno nové pracovní místo na každé čtyři vytvořené startupy v období čtyř let po pandemii ztratily zavedené firmy jedno pracovní místo na každé čtyři vytvořené startupy.
Možná ještě důležitější, než samotná čísla je druh podniků, které jsou zakládány. V letech 2020 a 2021 se mnoho nových firem zaměřovalo na revoluci práce z domova. Patřili sem online prodejci, malé přepravní firmy a zahradníci. Od poloviny roku 2022 však štafetu převzaly technologické společnosti, jak uvádí Ryan Decker z Fedu a John Haltiwanger z University of Maryland. Studie, kterou v březnu zveřejnil Census Bureau, odhalila zvláště výrazný nárůst v loňském roce v počtu podnikových žádostí týkajících se umělé inteligence (AI). Pro výzkumníky to připomíná 90. léta, kdy se začaly rozvíjet počítače a internet.
Velkou neznámou je, zda startupový boom povede k nárůstu produktivity. Teoreticky by měl příchod nových firem vnést do ekonomiky vitalitu. Podnikatelé obvykle využívají nové technologie a vytvářejí nové obchodní modely, čímž udržují stávající firmy ve střehu a podporují růst. Ekonomická čísla zatím moc nenaznačují, že by se to dělo. Produktivita práce loni prudce vzrostla, ale to jen kompenzovalo pokles v roce 2022.
Možná nové startupy nepřinesou takový impuls pro růst jako jejich předchůdci, protože mnohé odrážejí změny v tom, kde a jak lidé pracují, spíše než skutečný nárůst efektivity. Nadějnější možností je, že Amerika prožívá opakování Solowova paradoxu. V roce 1987 Robert Solow, ekonom oceněný Nobelovou cenou, vtipkoval, že "věk počítačů je vidět všude, ale ne v produktivitě". Dnes můžete vidět startupy všude ale ne v datech o produktivitě. Nakonec byl však Solowův paradox vyřešen. V polovině 90. let bylo zřejmé, že produktivita vzrostla. Dejme tedy nejnovějším startupům pár let, aby se projevily.