Automobilka Volkswagen šetří a zastaví nábor nové pracovní síly
Automobilka Volkswagen pozastavila nábor nových zaměstnanců. Zatím se ale toto rozhodnutí týká jen několika německých provozů. Konkrétně jde o závody v Hannoveru, Braunschweigu, Salzgitteru, Emdenu a Kasselu. Společnost se tímto způsobem snaží šetřit a naplňovat firemní úsporný program. Není ale zatím jasné, jak dlouho toto opatření bude platit.
Volkswagen tak tímto způsobem reaguje na výpadky ve výrobě i na vysoké náklady. Důkazem toho je i slabá provozní marže, která se za prvních devět měsíců letošního roku dostala až na 3,4 procenta, což je zvlášť v případě porovnání s předchozími léty velmi málo. Znamená to, že za každých utržených 100 eur vznikl provozní zisk pouhých 3,40 eura. Přitom ještě v loňském roce se Volkswagenu dařilo provozní marži držet na mnohem příznivějších číslech a dosáhla až na 4,7 procenta.
Úsporný program automobilky Volkswagen hovoří o tom, že cílem je zvýšit provozní marži do roku 2026 na minimálně 6,5 procenta. Vedení automobilky Volkswagen se tento krok snaží bránit a uvádí k němu, že snaha o zvýšení efektivity musí být napříč Evropskou unií pochopena. Bez dalšího omezení vytváření nových pracovních míst na nezbytné minimum je něco takového v podstatě skoro nemožné.
Volkswagen Group zároveň v minulých dnech uvedl, že v rámci svého strategického plánu restrukturalizace chce snížit počet pracovních míst ve své softwarové divizi Cariad.
Volkswagen doplácí na slabou poptávku po elektrických automobilek. V tomto segmentu totiž momentálně dominují zejména čínští výrobci, kteří proti německé firmě nabízí své vozy za mnohdy příznivější ceny.
V neprospěch automobilky Volkswagen hraje fakt, že německá vláda během letošního září ukončila dotační podporu pro pořizování firemních elektrických automobilů. Ačkoliv během srpna registrace nových elektromobilů v Německu vzrostly meziročně o 171 procent, tak i v kontextu zrušení dotační podpory šlo nejspíš jen o krátkodobé vzepnutí. Bez dotační podpory totiž německé automobily, včetně Volkswagenu, na to budou ještě hůř než nyní.
I tak se ale snaží Volkswagen o to, aby konečná cena elektromobilů pro zákazníky se pohybovala pod psychologicky důležitou hranici 25 tisíc euro, což je v přepočtu zhruba 610 tisíc korun. V současné chvíli pracuje na dalším vývoji nového elektrického modelu VW e-UP, který se v Německu momentálně prodává za 27 500 euro.
Vedení automobilky Volkswagen ale věří, že v dalších letech se povede tuto cenu u jiných modelů ještě snížit, a to mimo jiné i kvůli tomu, aby německá společnosti dokázala konkurovat čínským firmám. Cenová nabídka čínských aut je totiž mnohem nižší. Elektrický vůz značky DFSK, model Glory 580, je na německém trhu k mání od 21 tisíc eur, tedy za zhruba 525 tisíc korun.
Automobilka Volkswagen zároveň doplácí na postupné omezování výroby vozů se spalovacími motory, v čemuž se dlouhá léta řadila v kontextu celého světa mezi nejúspěšnější automobilky. Problémem je i vysoká cena energií, která Volkswagenu a dalším automobilkám prodraží výrobu. I kvůli tomu musí následně společnost zvyšovat ceny pro své konečné zákazníky.