Automobilový sektor v Rusku se dostává z nejhoršího. Západní značky nahradily ty z Číny
Ruský automobilový sektor se zotavuje z tvrdých sankcí, které na něj po počátku ruské agrese na Ukrajině uvalily západní státy i konkrétní společnosti. Prodeje aut tam v červnu letošního roku meziročně vzrostly o 151,8 procenta. V červnu se tam tak prodalo celkem 82 407 nově vyrobených vozů, což plyne z dat agentury Autostat.
Ještě v květnu letošního roku se na ruském území prodalo o zhruba deset tisíc nových automobilů méně. Při pohledu do minulého roku je ale patrné, že tehdy byla situace mnohem dramatičtější. V červnu roku 2022, a tedy přesně rok nazpět, tam totiž svého nového majitele našlo jen 32 371 nově vyrobených vozů.
Ruský automobilový sektor je už téměř osmnáct měsíců pod tlakem západních států. Kvůli válce na Ukrajině totiž mnohé firmy a automobilky přestaly na ruské území vyvážet potřebné díly, vybavení i samotné vozy. Řadí se mezi ně třeba německý koncern Volkswagen, japonská automobilka Toyota nebo francouzský Renault.
I kvůli těmto změnám si na ruském trhu momentálně drží největší tržní podíl ruská automobilka Lada. Během první poloviny tohoto roku byl tento podíl dokonce až třiatřicetiprocentní a meziročně se zvýšil o zhruba třináct procentních bodů.
Situace na ruském trhu využily i mnohé čínské automobilky, které se kvůli omezením ze strany Západu rázem začaly těšit obrovské oblíbenosti. Do první desítky nejvíce poptávaných nových vozů v Rusku se totiž momentálně řadí hned šest automobilek právě z Číny.
Konkrétně se jedná o značky jako Haval, Chery nebo kupříkladu Geely a podle kvalifikovaných odhadů bude na konci letošního roku činit celkový tržní podíl čínských automobilek na ruském trhu až 40 procent. Do budoucna se však může zvýšit až na 70 procent a bude záležet na tom, jak si v příštích letech povede ruská domácí produkce.
Svého vrcholu dosáhl ruský automobilový průmysl v roce 2008. Tehdy se totiž na ruském území za jediný rok prodalo více než tři miliony nových vozů. Takový výsledek se mu ale nepodařilo v dalších letech ani jednou zopakovat.
V roce 2021, a tedy ještě před vypuknutím války na Ukrajině, se na území Ruska vyprodukovalo jen 1,67 milionu automobilů. Tehdy si největší podíl na ruském trhu držela aliance Renault-Nissan s 33,8 procenty. Následovaly jihokorejské automobilky Kia a Hyundai s 22,7 procenty a na pomyslném stupni vítězů se umístila ještě německá automobilka Volkswagen s 12,3 procenty.
Po rozpoutání ruské války na Ukrajině ale něco takového přestalo rázem platit. Některé zahraniční automobilky se totiž během loňského roku z ruského trhu dokonce stáhly a prodeje nových aut se tam loni propadly o 59 procent.
Data z ruského trhu zároveň ukazují, že v době od únorového počátku války na Ukrajině do přelomu května a června loňského roku se výroba nových aut na území Ruska propadla o skoro 97 procent. Klesly v té době i prodeje nových aut, a to asi o čtyři pětiny. Od té doby se ale už ruskému automobilovému sektoru podařilo odrazit ode dna, a to i díky firmám ze sousední Číny.