zpět

Budoucnost TikToku v USA

20.5.2024

Americká Sněmovna reprezentantů 13. března přijala zákon zakazující distribuci aplikací kontrolovaných zahraničními protivníky, přičemž hlavním cílem je TikTok. Tato aplikace, kterou používá 170 milionů Američanů, čelí obviněním, že čínská vláda by mohla využít data uživatelů nebo ovlivňovat veřejné mínění.

Pozice TikToku v Americe byla dlouho nejistá. I když firma sídlí v Los Angeles a Singapuru, je dceřinou společností ByteDance, čínské technologické firmy. To vyvolává obavy, že by čínská vláda mohla TikTok využít ke špionáži nebo manipulaci s veřejným míněním. TikTok popírá jakýkoli vliv čínské vlády a uvádí, že mezi jeho největšími akcionáři jsou američtí investoři jako Carlyle a General Atlantic.

Pokud se zákon stane platným, ByteDance bude muset do šesti měsíců prodat americké operace TikToku nebo je zavřít. Tento krok je podpořen obavami z manipulace s dezinformacemi a antisemitským obsahem na TikToku, zejména po útoku Hamásu na Izrael v říjnu. TikTok se pokusil zákon zastavit, ale jeho snahy selhaly a zákon prošel Sněmovnou reprezentantů.

Nyní musí zákon projít Senátem, kde může čelit odporu, zejména od příznivců Donalda Trumpa. Trump tvrdí, že zákaz TikToku by prospěl Meta, mateřské společnosti Facebooku a Instagramu, která ho vyloučila ze svých platforem po útoku jeho příznivců na Kongres v lednu 2021.

Republikáni v Senátu mohou následovat Trumpův příklad—nakonec, právě si zajistil jejich nominaci pro prezidentské volby v listopadu tohoto roku. Lindsey Graham, který je hlasitý kritik TikToku a zároveň pochlebný vůči Trumpovi, 10. března prohlásil, že si není

Pokud by TikTok musel ukončit svou činnost v USA, inzerenti by se přesunuli na jiné platformy jako Facebook, Instagram a YouTube. Podle výzkumné firmy Kepios používá 82 % globálních uživatelů TikToku Facebook, 80 % Instagram a 78 % YouTube, který je vlastněn mateřskou společností Google, Alphabet. Pouze 53 % používá X, diskusní fórum dříve známé jako Twitter, a pouhých 35 % je na Snapchatu, aplikaci pro zasílání zpráv. Pokud Američané přesměrují zhruba 3 biliony minut pozornosti, kterou loni věnovali TikToku, na jiné aplikace již nainstalované v jejich telefonech, Meta a Alphabet, dominantní dvojice v online reklamě, budou vítězi.

Navzdory Trumpově zášti vůči Meta může mít pravdu, když tvrdí, že firma bude největším příjemcem. Reels, nabídka podobná TikToku integrovaná do Instagramu, získala větší trakci než podobné nabídky od YouTube a Snapchatu. Mnoho tvůrců obsahu na TikToku již opětovně sdílí svůj obsah na aplikaci Meta. Po zákazu TikToku (a desítek dalších čínských aplikací) v Indii v roce 2020 po pohraniční potyčce s Čínou Instagram v zemi prudce vzrostl. V roce 2019 byl šestou nejstahovanější aplikací v Indii. V roce 2021 byl na prvním místě.
Amazon, americký e-commerce šampion, by mohl projevit zájem, vzhledem k rostoucímu zaměření TikToku na integraci nakupování do své aplikace (i když by také čelil odporu antimonopolních úřadů). Apple a Netflix, kteří oba odmítli, když TikTok v roce 2020 hledal prodej, by mohli znovu zvážit, vzhledem k zpomalujícímu růstu prodejů iPhonů a streamovacích předplatných.

Nicméně, jak se závod v oblasti umělé inteligence zintenzivňuje, zdá se nepravděpodobné, že by Čína chtěla předat data TikToku nebo chytrý algoritmus jakýmkoli americkým zájmům. Alternativou by bylo prodat TikTok jako samostatnou firmu než ho sloučit s existující. To by obcházelo antimonopolní obavy. Ale velikost obchodu by opět mohla být problémem. Největší částka, jaká byla kdy získána v primární veřejné nabídce, byla 26 miliard dolarů za podíl v saúdské Aramco, státní ropné velmoci, v roce 2019. Největší odkup v historii byl ten společnosti TXU, utilitní společnosti, za 45 miliard dolarů v roce 2007. Hodnota TikToku by tyto částky přesáhla, i když by pomohlo, že by američtí investoři ByteDance mohli své podíly vyměnit za podíl v nové společnosti.