zpět

Ceny nabíjeni EV v Evropě

27.9.2024

V Evropě se ceny za nabíjení elektromobilů liší v závislosti na zemi. Některé státy mají bohaté zdroje obnovitelných energií, zatímco jiné jsou závislé na dovozu fosilních paliv, což se promítá do nákladů spojených s nabíjením. Kde se řidičům elektromobilu vyplatí cestovat, a kde naopak mohou očekávat vyšší účty za elektřinu?

Podle nedávné analýzy je nejlevnější místo v Evropě pro nabíjení Tesly Model Y Island. Řidiči zde za dobití 100 km zaplatí pouze 2,89 EUR, což je o něco méně než v Portugalsku, kde stojí dobití stejné vzdálenosti 3,18 EUR. Na třetím místě se umístilo Finsko s náklady 4,63 EUR na 100 km. Islandská dominance v nízkých nákladech na nabíjení je přisuzována jejich bohatým zdrojům obnovitelných energií, zejména geotermální energii, která snižuje náklady na výrobu elektřiny.

I přesto, že je Island relativně malý trh, se jeho penetrace elektromobilů, zejména v hlavním městě Reykjavíku, ukazuje jako významná. Obnovitelné zdroje energie, které jsou zde snadno dostupné, umožnily srazit ceny za nabíjení na minimum. Island je jednou z nejčistších zemí na světě z hlediska energetických zdrojů, a to se projevuje v nízkých nákladech pro spotřebitele. Podobně Finsko a Portugalsko těží z relativně stabilních cen energií, což z nich činí příznivé trhy pro elektromobilisty.

Na druhém konci spektra se nachází Norsko, které je navzdory své reputaci průkopníka v oblasti elektromobilů nejdražší zemí v Evropě. Náklady na dobití Tesly Model Y v Norsku dosahují ohromujících 18,93 EUR na 100 km, což je téměř šestkrát více než na Islandu. Druhou nejdražší zemí je Slovinsko, kde stojí nabíjení 17,02 EUR. Tyto vysoké náklady jsou z velké části způsobeny vyššími daněmi a poplatky za elektrickou síť.

V jižní Evropě se ceny za nabíjení elektromobilů liší v závislosti na zemi. Španělsko nabízí relativně příznivé podmínky s náklady 7,11 EUR na 100 km, což jej řadí hned za Portugalsko. Naproti tomu země jako Bulharsko (7,34 EUR), Itálie (9,12 EUR), Řecko (9,83 EUR), Malta (9,83 EUR) a Kypr (9,83 EUR) mají vyšší náklady, i když stále spadají do průměru regionu.

Střední a severní Evropa vykazuje stabilní, ale vyšší ceny, přičemž Německo a Francie jsou příkladem zemí, kde náklady na nabíjení elektromobilů kolísají mezi 7 až 10 EUR. V Německu činí náklady 9,99 EUR, zatímco v Dánsku řidiči platí 8,81 EUR. Francie, která se spoléhala na jadernou energetiku, udržuje ceny mírně pod průměrem, konkrétně 7,26 EUR. Na druhou stranu, ve Velké Británii činí náklady na nabíjení 7,79 EUR.

Rakousko, které má silné ekologické povědomí, nabízí relativně příznivé náklady 7,88 EUR, což je stále nižší než v sousedním Německu. Ekonomové zabývající se energetikou věří, že rozdíly v nákladech na nabíjení elektromobilů napříč Evropou lze přičíst několika faktorům. Mezi ty nejvýznamnější patří zdroj elektrické energie, daně a vládní politiky. Země s bohatými obnovitelnými zdroji, jako je Island nebo Portugalsko, mají nižší náklady díky menší závislosti na dovážených fosilních palivech. Naopak země s vysokými daněmi, poplatky za přenosové sítě nebo závislé na drahém dovozu, jako je Dánsko a Německo, čelí vyšším cenám.

Náklady na nabíjení elektromobilů tak nejsou určovány pouze cenou elektřiny, ale také tím, jaká energetická politika v dané zemi převažuje. S rostoucí poptávkou po elektromobilech a tlakem na ekologičtější dopravu se očekává, že vlády jednotlivých zemí budou více investovat do infrastruktury pro nabíjení, což by mohlo vést k vyrovnání cenových rozdílů. Elektromobily jsou považovány za klíčový prvek budoucí dopravy, zejména v kontextu evropských cílů na snižování emisí skleníkových plynů. Jak se však ukazuje, cesta k dostupnému a ekologickému nabíjení může být v různých částech Evropy značně rozdílná.