Chytrá strategie v hybridních vozidlech se Toyotě vyplácí
Japonští automobiloví výrobci byli kritizováni, že zaostávají v oblasti elektromobilů. Nedávno se však jejich sázka na hybridní automobily vyplatila, protože prodeje a příjmy z elektrických vozidel klesly v Americe a Evropě.
Toyota – největší výrobce automobilů na světě podle prodeje – v roce 2023 vyrobila rekordních 11,5 milionu vozidel, což je o 8,5 % více než v předchozím roce. Na svém finančním reporte ve středu společnost ohlásila skvělé výsledky. Za dvanáct měsíců do konce března se její čistý zisk zdvojnásobil oproti předchozímu roku na 4,94 bilionu jenů (32 miliard dolarů).
Hybridní auta udělala neočekávaně dramatický návrat po celém světě. Téměř 80% nárůst zisku Toyota Motoru ve čtvrtletí odráží posun na globálním trhu s automobily.
Nicméně předpověď japonského výrobce automobilů o významném poklesu provozního zisku pro tento finanční rok ukazuje pravdivý příběh: stále se snaží dohnat v oblasti bateriových elektromobilů.
Konzervativní strategie Toyoty – ve které se drží hybridů a plug-in hybridů jako důležité části svého portfolia a zároveň nabízí bateriové elektromobily – byla kritizována v rychlém posunu k elektrickým vozidlům.
Ale tento rok se to vyplatilo, protože poptávka po elektromobilech ve světě zpomalila, s provozním ziskem 1,1 bilionu jenů (7 miliard dolarů) ve čtvrtletí do konce března, což je o 78 % více než předchozí rok.
Nicméně, bateriové elektromobily stále mají pro Toyotu význam, protože tyto vozidla stále hnou růstem prodejů v Číně, jedním z jejích klíčových trhů. Zde místní výrobci soutěží nejen o cenu, ale také o nejnovější software v inteligentních vozidlech. I když růst zpomaluje jinde, očekává se, že elektromobily budou letos představovat polovinu všech prodaných vozidel v Číně.Pro Toyotu je získávání tržního podílu v Číně stále důležitější: očekává, že provozní zisk dosáhne 4,3 bilionu jenů ve fiskálním roce do příštího března, což je o pětinu méně než v předchozím roce. Tento odhad zohledňuje náklady na dodavatele a dealerské pracovní síly, stejně jako investice do víceúrovňové strategie, která zahrnuje rozšiřování nabídky bateriových elektromobilů a vodíkových vozidel.
Je pravda, že slabý jen také pomohl zvýšit hodnotu jeho zahraničních prodejů. Poptávka po hybridních vozech na trzích jako je USA více než vyrovnala relativní slabost Toyoty v čistě bateriových elektromobilech, které tvořily asi 1 % jejích celosvětových prodejů. Hybridní boom pravděpodobně není jen dočasný trend – a Toyota je jedním z největších příjemců.
Japonský výrobce automobilů se stále snaží zbavit série nedávných skandálů. Toyota musela snížit produkční cíle poté, co došlo k nepravidelnosti u přidružených společností, včetně zcela vlastněné dceřiné společnosti Daihatsu. Bylo zjištěno, že zkreslovala výsledky testů bezpečnosti při srážce. Samostatné vnitřní vyšetřování odhalilo, že dodavatel Toyota Industries manipuloval výsledky testů, aby získal certifikaci pro své vozy.Přesto podpořené hybridy se akcie Toyoty téměř zdvojnásobily během posledního roku. Při 10násobném předpokládaném zisku se akcie obchodují za více než dvojnásobek hodnoty rivala Volkswagen. Aby udržela tuto prémii při nižších ziscích, bude Toyota muset dokázat, že dokáže získat čínské kupce, nebo alespoň upravit svou reputaci.
Navzdory nedávným výzvám se Toyota díky svému inovativnímu přístupu a neustálému zaměření na kvalitu a udržitelnost jeví jako pevná a perspektivní síla na trhu automobilů. S rostoucím důrazem na ekologické technologie a potřebu snižování emisí je pro Toyotu klíčové, aby pokračovala ve svém úsilí o inovace.