Čína a EU se připravují na jednání zaměřená na zmírnění napětí
Obchodní napětí mezi Čínou a EU pokračuje eskalovat, přičemž obě strany se připravují na zásadní jednání. Tento čtvrtek se setká čínský ministr obchodu Wang Wen-tao s komisařem Evropské komise pro obchod Valdisem Dombrovskisem, aby projednali vzájemné obchodní vztahy. Klíčovým bodem bude evropské vyšetřování čínských elektrických vozidel (EV), která jsou obviněna z využívání nespravedlivých dotací ze strany Pekingu. Toto téma bylo předmětem diskusí i během setkání čínského ministra s Robertem Vavassorim, prezidentem Italské asociace automobilového průmyslu, minulý víkend v Turíně. Před nadcházejícími rozhovory Čína zintenzivnila vlastní vyšetřování dovozu evropských potravin a nápojů, včetně vepřového masa a brandy.
V reakci na evropské návrhy zavést až 35% cla na dovoz čínských EV se obě strany začaly otevírat možnosti urovnání tohoto obchodního sporu. Evropská komise snížila některé navrhované tarify, přičemž největším vítězem byla Tesla, jejíž sazby klesly na 7,8 % z původních 9 %. Tarify pro čínské automobilky Geely a SAIC byly rovněž upraveny, ale nejlepší čínská značka, BYD, zůstala na původní hodnotě 17 %.
Navrhovaná cla však stále potřebují podporu většiny členských států EU, aby mohla vstoupit v platnost. Členské státy mají čas do 31. října rozhodnout, zda cla zavedou, přičemž by zůstala v platnosti dalších pět let. Čínská vláda opakovaně vyjádřila svou ochotu najít řešení prostřednictvím dialogu a konzultací, ale zdůraznila, že nesouhlasí s některými kroky EU a zpochybňuje jejich soulad s pravidly WTO.
Obchodní napětí se neomezuje jen na sektor automobilů. Čína v posledních měsících zahájila několik vyšetřování dumpingového dovozu evropských produktů. Nejnovějším příkladem je vepřové maso z EU, přičemž Španělsko je jedním z hlavních vývozců na tento trh. Čínská vláda rovněž analyzuje dopady dovozu brandy z Evropy, především z Francie. Navzdory podezření z dumpingu zatím nezavedla žádná cla, aby nepoškodila důležité francouzské exporty koňaku, které tvoří významnou část čínského dovozu brandy.
Poslední návštěva španělského premiéra Pedra Sáncheze v Číně byla podle Pekingu „konstruktivní“ a měla pozitivní vliv na obchodní vztahy mezi Čínou a EU. Oba lídři, čínský prezident Si Ťin-pching a španělský premiér, diskutovali o možnostech, jak zlepšit spolupráci a zmírnit obchodní spory, které v poslední době zvyšují napětí mezi Pekingem a Bruselem. Tento vývoj naznačuje, že obě strany by mohly být připraveny hledat kompromisní řešení v oblasti obchodu.
Navzdory eskalujícímu napětí mezi Čínou a EU existují náznaky, že obě strany se snaží zmírnit konflikty a najít společné řešení. Nadcházející setkání čínského ministra obchodu Wang Wen-taa s komisařem Evropské komise Valdisem Dombrovskisem bude důležitým testem, zda mohou obě strany dospět k dohodě ohledně obchodních otázek, zejména v souvislosti s čínskými elektrickými vozidly. Tento sektor je klíčový pro ekonomický růst jak v Číně, tak i v Evropě, což zvyšuje význam nalezení kompromisu, který by ochránil domácí výrobce na obou stranách.
V posledních týdnech se také zvýšil tlak na Evropskou unii, aby zajistila, že její obchodní opatření budou v souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO). Čína opakovaně upozorňuje, že některá opatření EU by mohla porušovat mezinárodní pravidla, a volá po dialogu a vyjednávání, aby se předešlo dalším eskalacím. Evropská komise naopak tvrdí, že musí chránit své trhy před dumpingem a nespravedlivými dotacemi, které mohou poškodit evropský automobilový průmysl a další klíčové sektory.