Čína a Itálie spolupráce v automobilovém sektoru
Italská premiérka Giorgia Meloni se během své první oficiální návštěvy Číny zaměřila na posílení strategického partnerství mezi oběma zeměmi v různých sektorech. Itálie tak po dlouhé době opět obnovila úzké vztahy s Čínou, což je významným mezníkem v zahraniční politice Meloni od jejího nástupu do funkce.
Hlavním cílem této návštěvy bylo obnovit vztahy mezi Římem a Pekingem a posílit hospodářskou spolupráci, zejména po rozhodnutí Itálie vystoupit z iniciativy Belt and Road. Podpis tříletého plánu má podpořit strategické partnerství mezi oběma zeměmi a přinést prospěch v mnoha oblastech, včetně automobilového průmyslu, který je jedním z klíčových odvětví italské ekonomiky.
Jedním z hlavních cílů dohody podepsané mezi Římem a Pekingem je podpořit růst italského automobilového průmyslu. Čínský prezident Si Ťin-pching a jeho delegace se setkali s italskou premiérkou v Státním hostinci Diaoyutai, aby diskutovali o možnostech spolupráce v oblasti elektrických vozidel a obnovitelných energií.
Prezident Italské asociace automobilového průmyslu (ANFIA) Roberto Vavassori zdůraznil, že návštěva Meloni v Číně byla velmi pozitivní událostí, která získala významnou politickou podporu jak od čínského, tak od italského vedení. Podle Vavassoriho je politická podpora nezbytná pro povzbuzení čínských společností k investicím v Itálii, ačkoli bude trvat nějakou dobu, než se čínská expertíza dostane do Itálie.
Podle nové dohody je cílem přivést výrobu vozidel do Evropy, zejména do Itálie, a rozvíjet nové energie a elektrická vozidla, čímž se zvýší stávající kapacity v těchto oblastech. Vavassori zdůraznil, že Itálie je jedinou evropskou zemí, která má značný nedostatek v oblasti výroby vozidel. "Máme celkem přes 1 milion vozidel mezi těmi, která jsou koupena a těmi, která jsou vyrobena v naší zemi, a máme jen jednoho výrobce. Čas se podívat do budoucnosti."
V rámci přechodu na zelenou energii je nutné, aby Itálie získala všechny potřebné kompetence k tomu, aby se celý sektor stal konkurenceschopnějším. Vavassori poukazuje na to, že Čína ročně vyrábí přibližně 27 milionů vozidel, zatímco v Itálii je to letos jen půl milionu. "Je zřejmé, že v Itálii musíme vyrábět více."
Jak se Itálie a další členské státy EU přizpůsobují svým vztahům s Čínou a zavádějí cla na některé čínské zboží, odborníci zdůrazňují, jak obtížné a zároveň nezbytné je pro EU vypracovat jasnou politiku vůči Číně. Silvia Menegazzi, asistentka na Luiss University, uvedla, že Itálie používá jiný přístup ve svých vztazích s Čínou, než tomu bylo u Belt and Road Initiative.
Itálie se zaměřuje na bilaterální partnerství, zatímco Belt and Road Initiative byla součástí širší a globálnější čínské zahraniční politiky. Čína je druhým největším obchodním partnerem Itálie mimo EU, hned po USA. Premiérka Meloni poznamenala, že čínské investice v Itálii představují pouze třetinu italských investic v Číně, a slíbila, že se bude snažit zvýšit čínské investice v Itálii.
Meloni také zdůraznila důležitost vyrovnání obchodní bilance mezi Itálií a Čínou. Navrhla různé iniciativy, které by mohly přilákat více čínských investic do Itálie, včetně zjednodušení byrokratických procesů a poskytování daňových úlev pro zahraniční investory. Podle ní by větší čínské investice mohly přinést nejen finanční prostředky, ale také technologické know-how, které by pomohlo italským firmám stát se konkurenceschopnějšími na globálním trhu. Meloni rovněž vyzdvihla potenciál společných projektů v oblasti vědy a výzkumu, které by mohly podpořit inovace a udržitelnost v obou zemích.