zpět

Čína může připravit Evropě odvetu

3.6.2024

Evropská unie má v červnu zveřejnit předběžný seznam plánovaných dovozních cel na čínská elektrická vozidla.

Čínská obchodní komora pro EU uvedla, že má informace o tom, že čínská vláda by mohla zavést cla až 25 % na dovážené německé automobily s velkými motory.

Evropská komise, výkonný orgán EU, uvedla, že našla dostatečné důkazy o tom, že dovoz nových bateriových elektrických vozidel z Číny se od zahájení vyšetřování prudce zvýšil o 14 %, a že mnoho z těchto dovozů obdrželo vládní dotace ve formě daňových úlev nebo přímých finančních transferů.

Pokud EU přistoupí k zavedení cel, jak vysoká by měla být, aby měla viditelný dopad a odradila čínské vývozce elektromobilů?

Jedna studie nezávislé výzkumné společnosti Rhodium Group naznačuje, že tato cla by musela být v rozmezí 40-50 %, aby toho dosáhla. EU však zvažuje své možné protiopatření na základě pravidel Světové obchodní organizace, což znamená, že pravděpodobný rozsah cel bude mezi 15-30 %. Podle Rhodium Group se dovoz elektromobilů z Číny do EU zvýšil z 1,5 miliardy eur v roce 2020 na 11 miliard eur v roce 2023, což představuje 37 % veškerého dovozu elektromobilů do bloku.

Němečtí výrobci automobilů, kteří jsou extrémně závislí na čínském trhu, jsou zvláště hlasití ve svém odporu vůči protiopatřením EU ze strachu, že by mohli vyvolat rychlou čínskou odvetu. "Můžete si velmi rychle střelit do nohy," řekl nedávno novinářům generální ředitel BMW Oliver Zipse. BMW dováží do Evropy čínsky vyráběné Mini EV a iX3 a spoléhá na příjmy z čínského trhu. Čína je pro BMW největším samostatným trhem, který v prvním čtvrtletí roku 2024 tvořil téměř třetinu celkových prodejů. "Nedomníváme se, že náš průmysl potřebuje ochranu," řekl Zipse na setkání s analytiky a dodal, že globální působení poskytuje hlavním automobilkám průmyslovou výhodu. "Tuto výhodu můžete snadno ohrozit zavedením dovozních cel." Němečtí konkurenti BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz, jsou také silně závislí na příjmech z čínského trhu. Volkswagen varoval, že potenciální cla obecně nesou určitá rizika. "Vždy existuje určitá forma odvety," řekl generální ředitel značky Volkswagen Thomas Schäfer na květnovém summitu „Future of the Car“.

Zipse odmítl myšlenku, že za sporem stojí čínská nadbytečná kapacita. "Antidotační šetření proti Číně je opakem toho, co očekáváme," řekl. "Více než polovina prodejů čínských automobilů v Evropě pochází od nečínských společností. Cla jsou ochranná opatření, která nám v podstatě škodí. Evropa není zaplavena čínskými produkty a ze strachu se snažíme zavřít hranice, řekla Beatrix C. Keim, ředitelka Business Developments & China Projects a souhlasí s tím, že nadbytečná kapacita není problém.

Roste obava mezi evropskými výrobci automobilů, že represivní opatření zaměřená na Čínu by mohla vyvolat spirálu odvetných opatření. Vzhledem k závislosti na Číně a s tím spojené expozici se zdá, že politici EU jsou stále pod tlakem, aby pečlivě zvážili svou reakci a zabránili eskalaci. řekl Gabriel Felbermayr, ředitel Rakouského institutu ekonomického výzkumu. A zdá se, že hra odvety již probíhá. V prohlášení zveřejněném na X lobbyistická skupina Čínská obchodní komora pro EU uvedla, že obdržela informace, že čínská vláda by mohla uvalit cla až 25 % na dovážené automobily s velkými motory. Vyšší cla by zasáhla BMW a Mercedes-Benz, které do Číny exportují luxusní SUV a sedany.
Nicméně Keim z Centra automobilového výzkumu uvedla, že čínská protiopatření by nemusela nutně cílit na evropská auta, ale spíše na automobilové součástky nebo jiné průmyslově citlivé oblasti jako je strojírenství.