Dopravci na blízkém východě zadávají zakázky v hodnotě desítek miliard dolarů
Navzdory napětí v regionu se během prvního dne dubajského leteckého veletrhu prodalo více než 100 letadel.
První den dubajského leteckého veletrhu zadaly blízkovýchodní letecké společnosti objednávky v hodnotě desítek miliard dolarů na více než 100 letadel, což ukazuje na oživení leteckého průmyslu, přestože napětí v regionu zůstává vysoké.
Místní dopravce Emirates si objednal 90 letadel Boeing 777X, největšího dvoumotorového proudového letounu na světě, v hodnotě 52 miliard dolarů. Flydubai, sesterská nízkonákladová letecká společnost, reagovala objednávkou v hodnotě 11 miliard dolarů na 30 letadel Boeing 787-9 Dreamliner, prvních širokotrupých letadel ve své flotile. Společnost Royal Jordanian se rovněž zavázala k nákupu širokotrupého letadla 787 od společnosti Boeing.
Příliv objednávek přichází navzdory obavám z poklesu poptávky po regionální letecké dopravě v důsledku konfliktu mezi Izraelem a Hamásem.
Poklesy rezervace letů na Blízký východ během tří týdnů po útocích Hamásu na Izrael klesl o 13 %.
Navzdory tomu poptávka po největších letadlech v tomto odvětví prudce roste po dlouhodobém propadu způsobeném pandemií koronaviru, která vážně omezila dálkové cestování.
V příštích dvou desetiletích se očekává, že velkou část poptávky budou vytvářet letecké společnosti ze Středního východu. Společnost Boeing předpovídá, že širokotrupá letadla pro dálkovou dopravu budou v příštích 20 letech tvořit 45 % dodávek do tohoto regionu, což je nejvyšší podíl na světě, protože se tento region vyvíjí v mezinárodní tranzitní uzel.
Do roku 2042 americky Boeing očekává, že na Blízký východ dodá 3025 nových komerčních letadel, z toho 1350 širokotrupých.
Velcí dopravci v Perském zálivu nadále pevně věří v model super konektoru, největšího letištního hubu na světě, a proto očekávají určitý růst," uvedl Edmond Rose, regionální letecký konzultant. "Pokud věříte, že letecká doprava poroste v důsledku globální ekonomické expanze, pak tito dopravci z Perského zálivu budou mít stále dobrou pozici, aby část z ní převzali. S rozvojem tohoto ambiciózního leteckého centra mohou očekávat zvýšenou efektivitu a propojení světových leteckých tras, což jim poskytne strategickou výhodu v konkurenci na mezinárodním trhu."
Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy se očekává, že letecké společnosti na Blízkém východě v příštích dvou letech porostou a do roku 2025 dosáhnou 115 % kapacity před pandemií, což je silnější oživení než v jakémkoli jiném regionu.
V letošním roce se očekává, že ziskovost regionu bude činit 9,41 dolaru čistého zisku na cestujícího, což je stejně jako v USA a více než dvojnásobek oproti evropským dopravcům.
Kromě Blízkého východu získal Boeing objednávku na 90 úzcetrupých letadel 737 Max od turecké společnosti SunExpress, zatímco evropský konkurent Airbus dosáhl zásadní dohody s Turkish Airline o významné zakázce na komerční letadla, která by mohla činit 355 letadel.
Airbus se rovněž dohodl na následné objednávce 30 jednoprostorových letounů A220-300 od lotyšského dopravce airBaltic.
Analytici předpovídají, že tento týden dorazí do Dubaje další objednávky, protože letecké společnosti soutěží o místa na dodávky od Boeingu i Airbusu.
Podle Stuarta Hatchera, hlavního ekonoma poradenské společnosti IBA, který na veletrhu předpovídá významné obchody, musí letecké společnosti nahradit starší letadla ve svých flotilách a také zadávat objednávky, aby podpořily budoucí růst.
Podle poradenské společnosti Cirium, která se zabývá letectvím, jsou objednávky obou výrobců letadel na historickém maximu a na konci října činily více než 13 900 letadel.