Důvěra německých spotřebitelů mírně vzrůstá
Indikátor spotřebitelského klimatu od agentury GfK se v Německu pro listopad zvýšil na -18,3 z mírně revidované hodnoty -21,0 v předchozím období.
Jedná se o nejvyšší hodnotu od dubna 2022, přičemž sentiment se zlepšil již druhý měsíc v řadě a překonal očekávání trhu ve výši -20,5. Příjmová očekávání posílila (13,7 oproti 10,1 v říjnu) a sklon k nákupu dosáhl nejvyšší úrovně za téměř tři roky (-4,7 oproti -6,9), přičemž obě hodnoty se shodně zlepšily již druhý měsíc po sobě. Kromě toho mírně poklesl sklon k úsporám.
Ekonomické vyhlídky se však již třetí měsíc snížily (0,2 vs. 0,7) v návaznosti na revizi hospodářského růstu v letošním roce směrem dolů. Na náladu spotřebitelů zatím působí i nárůst insolvencí podniků, plány na propouštění a záměry přesunout výrobu do zahraničí.