zpět

Důvěra podnikatelů klesá, domácností naopak roste

24.1.2024

Spotřebitelská důvěra v lednu vzrostla na 91,2b. Důvěra podnikatelů šla naopak dolů na 92,7b.

U podnikatelů opět zde narážíme na strategickou závislost ČR na exportu a automobilovém průmyslu. Obě dvě oblasti jdou dolů. U podnikatelů důvěra celkově klesla, přičemž nejvíce se situace zhoršila u firem podnikajících v průmyslu a to o 5,5 bodu. Nejpalčivější je pokles zakázek, tedy spotřeby, a to jak domácí, tak především zahraniční.

Důvěra podnikatelů klesá zejména z obav z toho, co přijde. Německá spotřeba skomírá už řadu měsíců podobně jako ta česká. U nás je to doprovázeno navíc ještě vysokou spotřebitelskou inflací, takže se jedná o kombinaci, která podlamuje nohy domácímu průmyslu.

U spotřebitelů naopak došlo k příjemné změně. Klesl počet těch, kteří počítají se zhoršením celkové situace a také vzrostl těch, kteří se mají lépe než loni.  Co především v tuto chvíli domácnosti uklidňuje především, je nízká nezaměstnanost. Pokud odhlédneme od negativních dopadů, lidé mají práci a zatím se nezdá, že by o ni měli ve větším množství přicházet. Navíc nás čeká období, kdy bude spíše mírně klesat s tím, jak se rozjedou stavební práce.