Důvěra v českou ekonomiku během června vzrostla. Pozitivně reagují hlavně české domácnosti
Důvěra v českou ekonomiku začíná mírně růst. Ukázaly to pondělní data Českého statistického úřadu za červen, podle kterých tato důvěra meziměsíčně vzrostla o 1,1 bodu na 91,4 bodu. V meziročním srovnání je sice tato důvěra stále nižší, v loňském červenci se dostala na 95,9 bodu, výhledy do budoucna však vypadají slibně.
Z aktuálně zveřejněných konjunkturálních průzkumů ČSÚ je patrné, že současnou situaci ve vztahu k české ekonomice začínají lépe vnímat hlavně spotřebitelé. Ačkoliv jejich důvěra v tuzemskou ekonomiku zůstává pod dlouhodobým průměrem z let 2003 až 2022, tak v červnu byla tato nálada na nejvyšší úrovni za poslední tři měsíce.
Je zřejmé, že české domácnosti kladně reagují na snižování míry inflace, která se v červnu letošního roku po několika měsících dostala pod magickou desetiprocentní hranici. Pozitivním faktorem pro spotřebitele jsou ale i třeba ceny energií, které se na trzích v posledních týdnech poměrně stabilizovaly.
Narostl i počet domácností, které dokáží každý měsíc ušetřit určité finanční prostředky. Spotřebitelé zároveň částečně zredukovaly své obavy z možné ztráty zaměstnání.
Hůře než spotřebitelé vnímají současnou situaci čeští podnikatelé. Jejich důvěra se totiž oproti letošnímu červnu skoro nezměnila. Došlo k jejímu zvýšení jen o 0,1 bodu na 91,1 bodu. Největší růst zaznamenala důvěra v sektoru průmyslu, oproti červnu stoupla o 2,9 bodu na 88,1 bodu. K nejviditelnějšímu poklesu došlo naopak ve sektoru stavebnictví o 4,2 bodu na 99 bodů.
Je zřejmé, že podnikatele přestávají trápit problémy, které se týkají globálních dodavatelsko-odběratelských řetězců. Ty byly dlouhé měsíce dozvukem pandemie nemoci covid-19, během které z důvodu snah o zkrocení šíření této problematické nemoci došlo k omezení výrobní činnosti napříč téměř všemi sektory na téměř všech kontinentech.
Z dat Českého statistického úřadu je patrné, že právě nedostatečné množství materiálu či jiných komponentů momentálně trápí nejmenší počet českých firem podnikajících v průmyslu od října roku 2020.
Nedostatečná nabídka tak už není pro české podnikatele tím největším strašákem. V uplynulých měsících ji vystřídala malá poptávka ze strany tuzemských spotřebitelů.
Ukazují to i třeba i čísla maloobchodních tržeb, která klesají už více než rok v kuse. Méně spotřebitelé utrácí třeba za nepotravinářské zboží. Červnová data zároveň ukázala, že tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost meziročně klesly o 16,5 procenta. O 7,5 procenta nižší jsou také útraty v oblasti oděvů či obuvi. Potíže ale v tomto ohledu hlásí i další obory a v nich figurující společnosti.
Spotřebitelé omezily svoje nákupy hlavně v důsledku silné inflace. Nyní se ale zdá, že její tempo se postupně snižuje. I v kontextu možného postupného snižování úrokových sazeb ze strany České národní banky je tak možné očekávat, že maloobchodní tržby začnou opět postupně stoupat, a to by mělo v příštích měsících vyústit v postupný hospodářský růst i v další nárůst důvěry ze strany českých podnikatelů v tuzemskou ekonomiku.