ESMA varuje před možným zneužitím trhu: MEV při těžbě kryptoměn pod drobnohledem
Evropský regulační orgán pro trhy a cenné papíry (ESMA) označil maximálně extrahovatelnou hodnotu (MEV), kdy provozovatelé blockchainu pře uspořádávají transakce uživatelů za účelem maximalizace svých zisků, jako potenciální formu zneužití trhu, což znepokojuje některé pozorovatele průmyslu, kteří tvrdí, že případ není jednoznačný.
V regulačních návrzích zveřejněných minulý týden Evropským regulačním orgánem pro trhy a cenné papíry (ESMA) pod digitálním zákonem o aktivách známým jako MiCA, se dozorčí orgán odkázal na MEV jako na potenciálně podezřelé. MEV je široce definováno, ale obecně zahrnuje obchodní strategie, kdy provozovatelé blockchainu – firmy a jednotlivci, kteří přidávají bloky do řetězce – prohlížejí frontu transakcí sítě, aby získali další zisky pro sebe.
Často takové taktiky zahrnují přeuspořádání uživatelských transakcí – posouvání jejich uspořádání do bloků nebo předbíhání novými transakcemi – právě před tím, než jsou obchody zapsány do účetní knihy řetězce.
MEV je často nazýván „neviditelnou daní“ na uživatele, protože určité metody pro její extrakci, jako jsou útoky sandwich a předbíhání, mohou přímo ovlivnit zisky koncových uživatelů. Zatímco je MEV kontroverzním tématem dokonce i v průmyslu, někteří zástupci průmyslu tvrdí, že MEV hraje obecně pozitivní roli, protože může pomoci zlepšit efektivitu blockchainové sítě.
Mimo rozsah?
Někteří pozorovatelé kryptoměnové politiky tvrdí, že MEV není ani součástí rozsahu MiCA, a EUCI varovala, že aplikace MiCA na MEV by mohla vést k nadměrné regulaci. Ačkoliv je pravda, že text MiCA nezmiňuje MEV, konzultace ESMA ohledně návrhů na řešení zneužívání trhu zdůrazňuje, že legislativa rozšiřuje existující pravidla EU o zneužívání trhu tak, aby zahrnovala hlášení podezřelé aktivity vznikající nejen z transakcí, ale také „fungování technologie distribuovaného účetnictví, jako je mechanismus konsensu.“
„MiCA je jasná při označování toho, že objednávky, transakce a další aspekty technologie distribuovaného účetnictví mohou naznačovat existenci zneužití trhu, například dobře známé maximum extrahovatelné hodnoty,“ uvedlo.
ESMA také poznamenala, že MiCA nevyžaduje od poskytovatelů kryptoslužeb hlášení aktivit, jako jsou „podvody, platební podvody nebo převzetí účtu.“
Peter Kerstens, poradce Evropské komise pro digitalizaci finančního sektoru a kybernetickou bezpečnost, uvedl, že MEV není ani dobré, ani špatné, ale může vyvolat otázky ohledně integrity trhu.
Investoři mají legitimní očekávání, že transakce na blockchainu budou ověřeny v pořadí, v jakém byly podány, a pře uspořádávání MEV může vést k předbíhání, kdy „ověřovatelé“, kteří provozují blockchainy, mohou přesunout své vlastní transakce před ostatní, aby získali další zisk, podle Kerstense.
Hledání regulaci
Legislativa, jejíž plný název zní Trhy s kryptoměnovými aktivy, byla loňským rokem dokončena a učinila z EU první velkou jurisdikci, která komplexně reguluje rostoucí sektor digitálních aktiv.
ESMA a Evropský úřad pro bankovnictví (EBA) konzultovaly o opatřeních a pokynech, které jsou povinny vydávat v rámci MiCA, přičemž pozorovatelé průmyslu spolupracují s dozorčími orgány na zlepšení jasnosti pravidel, zejména pro různé poskytovatele služeb.
EUCI žádá od ESMA více jasnosti, aby zajistila, že regulační orgán bude jasný ohledně toho, jaké scénáře týkající se MEV představují zneužití trhu.
„Když je detekována zlomyslná taktika MEV, mělo by být dále upřesněno, kdo za ni nese odpovědnost,“ řekla Blaj. „Nemůžeme hovořit o efektivním prosazování bez jasnosti ohledně 'kdo' a 'k čemu.'“
Kerstens uvedl, že jeho myšlenky na MEV jsou jeho osobními názory, ale dodal, že konzultace ESMA, která hledá veřejnou zpětnou vazbu, je odpovědí na Evropskou komisi – která navrhla rámec MiCA - požadující, aby regulační orgán poskytl radu ohledně „jestli a kdy je způsobuje může způsobit zneužití trhu MEV.“