EU IBAN diskriminace
Savory nařízení EU z roku 2014, které mělo odstranit diskriminaci na základě země původu bankovního účtu, spotřebitelé v Unii stále čelí problémům. Tento jev, označovaný jako IBAN diskriminace, nastává, když firmy nebo instituce odmítají přijmout SEPA platby z účtů registrovaných v jiné členské zemi. Podle nové zprávy Evropského účetního dvora (ECA) bylo od roku 2021 do září 2023 hlášeno téměř 3 500 případů této diskriminace. Nejvíce jich bylo evidováno ve Francii a Španělsku, které společně tvoří více než polovinu všech nahlášených případů.
Problém IBAN diskriminace výrazně komplikuje život spotřebitelům, zejména těm, kteří pracují nebo bydlí v jiném členském státě EU. Anna Martin, vedoucí finančních služeb v Evropské spotřebitelské organizaci BEUC, zdůrazňuje, že tato praxe nutí lidi zakládat více bankovních účtů, což je nejen nákladné, ale i administrativně náročné. Navíc to omezuje využívání moderních služeb, které nabízejí fintech společnosti. Přestože regulace SEPA zakazuje jakoukoli diskriminaci na základě země původu bankovního účtu, regulační nedostatky a nejednotnost v pokutách mezi členskými státy umožňují, aby tento problém přetrvával.
Rozdíly v sankcích jsou značné. Minimální pokuty za IBAN diskriminaci se pohybují od 250 eur v některých státech až po desetitisíce eur v jiných. Maximální pokuty mohou dosahovat až 10 milionů eur nebo 10 % ročního obratu společnosti. To vytváří prostor pro nesoulad v přístupu k vymáhání pravidel mezi jednotlivými členskými státy. Evropská komise uznává, že současná opatření nejsou dostatečná, ale zdůrazňuje, že efektivita vymáhání závisí na odhodlání národních regulačních orgánů.
Rostoucí počet případů IBAN diskriminace vedl ke zvýšenému využívání virtuálních IBANů. Tyto účty umožňují obejít geografická omezení, avšak Evropský bankovní úřad (EBA) varuje před jejich riziky. Virtuální IBANy mohou ztížit prevenci podvodů, zmatek ohledně práv spotřebitelů při reklamaci nebo ochraně vkladů v případě krachu banky. Anna Martin dodává, že takové řešení není ideální, protože nezaručuje dostatečnou ochranu práv spotřebitelů.
Evropská fintech asociace (EFA) a další organizace volají po jednotném přístupu k řešení tohoto problému. Navrhují zavedení jednoho evropského IBAN čísla, které by posílilo jednotný trh a odstranilo překážky pro přeshraniční transakce. Kromě toho apelují na zpřísnění sankcí a lepší monitoring dodržování pravidel. Národní regulační orgány však často nevyužívají plný potenciál stávající legislativy, což podkopává efektivitu opatření na evropské úrovni.
Evropské instituce i nadále usilují o odstranění IBAN diskriminace a podporu volného pohybu plateb v rámci EU. Aby však bylo dosaženo skutečné změny, je nezbytné, aby členské státy přijaly jednotný přístup, zajistily důsledné vymáhání pravidel a zaváděly odrazující pokuty. Pro evropské spotřebitele by to znamenalo snazší a bezpečnější přístup k finančním službám bez ohledu na to, kde se jejich bankovní účet nachází.