zpět

EU snižuje plánovaná cla na Tesly

22.8.2024

Evropská komise výrazně snížila dovozní clo na elektromobily Tesla vyráběné v Číně, což může vést k nárůstu prodeje v celém regionu. Čínský export elektromobilů do EU zažil prudký pokles v reakci na navrhovaná cla.

Nová sazba cla na elektromobily Tesla vyrobené v Číně byla snížena na 9 % oproti původně plánovaným 20,8 %. Toto nové clo je výrazně nižší než rozmezí 17 % až 36,3 % uvalené na ostatní čínské výrobce elektromobilů, což by mohlo Tesle přinést konkurenční výhodu na evropském trhu.

Plán však musí být schválen většinou z 27 členských států EU do 31. října. Pokud bude schválen, nová cla budou platit následujících pět let.

Toto rozhodnutí přišlo poté, co Tesla požádala o individuální posouzení evropskými orgány ohledně cel na čínské elektromobily, která byla poprvé představena v červenci. Komise zjistila, že Tesla obdržela méně dotací od čínské vlády, přičemž hlavní výhody plynuly z nižších cen baterií a dalších výhod při vývozu.

Navíc ke stávajícímu 10% clu na čínské elektromobily bylo přidáno dodatečné clo. Revidovaná cla pro další čínské výrobce aut byla stanovena na 36,3 % pro SAIC Motor, 19,3 % pro Geely a 17 % pro BYD, což jsou mírně nižší hodnoty oproti původním návrhům.

Čínské ministerstvo obchodu reagovalo s tím, že rozhodnutí EU bylo založeno na "faktech jednostranně určených stranou EU, nikoliv na vzájemně dohodnutých faktech". Čína vyjádřila svůj nesouhlas a obavy, tvrdíce, že neexistují dostatečné důkazy o tom, že by dovoz čínských elektromobilů způsobil "zásadní materiální újmu" evropským výrobcům aut.

Podle Dataforce se registrace čínských elektromobilů, jako jsou BYD a MG, snížily o 45 % mezi čtvrtletími. Čínská asociace osobních automobilů (CPCA) rovněž odhalila, že export nových energetických vozidel (NEV) z Číny, včetně čistých elektromobilů a plug-in hybridů, klesl v červnu o 15,2 % ve srovnání s květnem.
Vývoz čínských Tesla elektromobilů do EU dosáhl nejnižší úrovně od třetího čtvrtletí roku 2022. V samostatné zprávě Čínská obchodní komora uvedla, že export čínských elektromobilů do EU poklesl meziročně o 30 % v červnu a snížil se o 14,6 % v první polovině roku 2024 ve srovnání s rokem 2023. Tento pokles je spojován s dočasnými dodatečnými cly EU na čínské elektromobily.

Nicméně nejprodávanější čínská značka NEV, BYD, se dokázala vyrovnat s těmito regulačními překážkami a její podíl na trhu s elektromobily v EU vzrostl na 8,5 % v červenci. BYD se stal globálním konkurentem Tesly a v posledním čtvrtletí roku 2023 ji předčil jako největší světový prodejce elektromobilů. Na rozdíl od ostatních čínských výrobců čelí BYD nejnižšímu clu ze strany EU.

Co znamenají nová cla pro ceny aut v Evropě? Jak upozornila ING, nová cla zvýší ceny elektromobilů a zpomalí úsilí o dosažení čistých nulových emisí. "Cíl EU ukončit prodej vozidel s tradičními spalovacími motory do roku 2035 už čelí výzvám. Tržní podíl bateriových elektromobilů klesl z 14,5 % v roce 2023 na 12 % v prvních čtyřech měsících roku 2024. Dodatečná cla na čínské elektromobily by mohla zpozdit dostupnost širšího sortimentu cenově dostupných elektromobilů v Evropě."

ING také poznamenala, že elektromobily v Evropě zůstávají pro průměrné spotřebitele příliš drahé. "Průměrné ceny elektromobilů v Číně jsou výrazně nižší než v Evropě. Například v Německu stojí MG4 od SAIC 34 900 eur, zatímco v Číně je to 109 800 juanů (13 917 eur). Nicméně i to je pod průměrnou nákupní cenou elektromobilu v Evropě, kde se většina prodávaných vozů stále řadí mezi prémiové modely."

Podle ING by navrhovaná opatření EU mohla elektromobily ještě více zdražit a ztížit jejich dostupnost pro evropské spotřebitele.