Evropská komise uvalila dodatečná cla na čínské elektromobily
Evropská komise ve středu oznámila výrobcům automobilů, že od příštího měsíce bude uplatňovat dodatečná cla až do výše 38,1 % na dovážené čínské elektromobily. Dají se očekávat odvetná opatření ze strany Číny?
Dnes odpoledne Evropská komise oznámila výrobcům automobilů, že od července začne uplatňovat dodatečná cla na dovážené čínské elektromobily. „Evropský“ krok následuje necelý měsíc poté, co Washington zečtyřnásobil cla na čínské elektromobily na 100 %. Brusel dnes uvedl, že stanoví cla ve výši 17,4 % pro výrobce BYD, 20 % pro výrobce Geely a 38,1 % pro automobilku SAIC, kvůli, podle něj, nadměrným dotacím, které zásadním způsobem zvýhodňují zmíněné výrobce oproti jejich evropským protějškům. Oznámené výše cel jsou vyšší než očekávání analytiků, kteří předpokládali, že se budou pohybovat mezi 10 a 25 %. Výše zatížení bude lišit podle výše veřejných dotací, které automobilky obdrží.
Čínské ministerstvo zahraničí již uvedlo, že Čína přijme veškerá nezbytná opatření, aby „důrazně ochránila“ svá zákonná práva a zájmy poté, co byla dnešní zpráva o uvalení cel zveřejněna.
Prozatímní antisubvenční cla Evropské unie mají být uplatněna od 4. července a antisubvenční šetření má pokračovat do 2. listopadu, kdy by mohla být oznámena konečná výše cel. Dnešní krok přichází v době, kdy evropští výrobci automobilů čelí výzvě v podobě přílivu levnějších elektromobilů od čínských konkurentů.
Komise uvedla, že bude uplatňovat sazby ve výši 21 % pro společnosti, které podle ní při šetření spolupracovaly, a 38,1 % pro ty, které podle ní nespolupracovaly. Nová cla budou doplněna stávajícím clem EU ve výši 10 %. Západní výrobci, jako je Tesla a BMW, kteří vyvážejí automobily z Číny do Evropy, byli považováni za spolupracující společnosti a týkala by se jich tak nižší uvedená sazba.
Margaritis Schinas, místopředseda Komise z Řecka, na tiskové konferenci uvedl, že automobily vyráběné v Číně využívají nespravedlivé výše dotací, což ohrožuje výrobce v EU. „Na základě toho se Komise obrátila na čínské orgány, aby tato zjištění projednala a prozkoumala možné způsoby řešení zjištěných problémů,“ uvedl na dnešní tiskové konferenci. Brusel se velmi obává, že kvůli štědrým dotacím Pekingu nebudou evropské firmy schopny konkurovat čínským výrobcům a nakonec budou z tohoto stále lukrativnějšího odvětví vytlačeny, jako se to stalo v případě solárních panelů, které se ve velkém procentu vyrábí právě v „Říši středu“. Prodeje elektromobilů vyráběných v Číně významným způsobem rostou: podle Eurostatu se jich v roce 2020 prodalo 57 000 nových kusů a v roce 2023 již více než 437 000, včetně modelů západních firem, jako jsou BMW nebo Tesla. Ve stejném období se hodnota těchto transakcí zvýšila z 631 milionů eur na 9,66 miliardy eur.
Proti zavedení dodatečných cel již delší dobu vystupovali především představitelé automobilek BMW, Mercedes nebo Volkswagen, protože se obávají odvetných opatření ze strany Pekingu. Podle odhadů banky HSBC vytvářejí němečtí výrobci automobilů 20-23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Z Číny zaznívají informace o dodatečném clu ve výši 20 % jako odvetné opatření. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien zmínila, že v konečném důsledku opatření podle ní poškodí zájmy Evropy. Mluvčí už v úterý oznámila, že Čína nebude nečinně přihlížet a bude hájit své zájmy. Jako nepříliš vhodný krok uvalovat cla na čínské elektromobily zmínil dnes ve svém rozhovoru pro ČT24 i člen představenstva Škody Auto a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Martin Jahn.