zpět

Evropská unie vs. "neposlušné" Maďarsko 2. část

19.9.2022

Mýtus o levném ruském plynu pro Maďary na podzim skončí. Proč v Maďarsku výrazně rostou ceny potravin až od léta? A proč není zastropování cen pohonných hmot řešením?

Nárůst zadlužení posledních let se v Maďarsku rozhodně nedá připsat pouze pandemii COVID-19. Oblíbenou, a bohužel i některými českými médii opakovanou, lží Viktora Orbána je ta o výrazně nižší ceně ruského zemního plynu, který do Maďarska proudí. Pravda je taková, že Maďarsko platí úplně stejnou cenu jako všichni ostatní. Důvod nízkých cen plynu pro tamní spotřebitele tkví v tom, že maďarská vláda hradí rozdíl mezi reálnou tržní cenou a cenou, za kterou plyn nakoupí maďarské domácnosti a podniky. Pro pořádek dodejme, že cena plynu a elektřiny je maďarskou vládou dotována už od roku 2013 bez ohledu na to, jaká byla skutečná tržní cena energií. Tuto podporu si však Maďarsko již nyní nemůže dovolit a cena plynu se pro velkou část spotřebitelů na podzim podle odhadů zvýší na pěti až sedminásobek!

Stejně tak si Maďarsko již nemůže dovolit uplatňovat cenový strop na potraviny pro část domácností. V Maďarsku se tak dá, na rozdíl od zbylých regionálních zemí, ještě očekávat výraznější nárůst inflace ze srpnové hodnoty 15,6 %. U vybraných potravin se dá očekávat velký nárůst cen, když by např. máslo či jogurty měly meziročně zdražit o 50 % a maso o 30 %.

Populistická politika Viktora Orbána, který „rozdával“ peníze svým potenciálním i stávajícím voličům (a to nejen před volbami), ale nestaral se o příjmovou stranu rozpočtu, měla za následek zásadní prohlubování maďarského schodku veřejných rozpočtů. Připomíná to jinou středoevropskou zemi, kde ale na podzim loňského roku došlo ke změně vlády…

Vyšší růst cen je v Maďarsku způsoben také silným oslabením forintu, který se během roku 2022 propadl proti euru a dolaru nejvýrazněji ze všech volně obchodovaných měn střední a východní Evropy, když proti zmíněným hlavním měnám ztratil 15 resp. 28 %. Pro srovnání dodejme, že kurz polského zlotého z poloviny září je nižší pouze o 4 resp. 15 %, než byl před ruskou invazí na Ukrajinu. V případě české koruny obdobné srovnání nemá smysl vzhledem k platnému závazku ČNB bránit domácí měnu před nadměrnými výkyvy kurzu a tím i částečně omezit inflaci.

V Maďarsku všichni ti, kteří volali po zastropování ceny pohonných hmot u nás (např. expremiér Babiš), názorně vidí, k čemu takový krok může snadno vést. Vzhledem k tomu, že rozdíl mezi tržní cenou a cenou, za kterou tankovali u tamních pump řidiči, hradily samotné benzínové pumpy, jich celá řada raději zavřela nebo rovnou ukončila svou činnost. Také to zcela logicky vedlo k tomu, že do Maďarska jezdili tankovat za zvýhodněnou cenu i řidiči z okolních zemí a způsobovali dlouhé fronty na pumpách a nedostatek pohonných hmot. Tomu se sice maďarská vláda později bránila nařízením, že za nižší cenu mohou tankovat pouze řidiči s maďarskou poznávací značkou, ale to je v přímém rozporu s právem EU. Od července Maďarsko musí vyčerpávat zásoby paliv ze svých hmotných rezerv, protože jinak by byl benzínu či motorové nafty na čerpacích stanicích reálný nedostatek. Je ale fair zmínit, že důvodem byl i fakt, že v srpnu došlo k částečné odstávce tamní jediné velké rafinerie Danube.

Maďarsko již přislíbilo změny určitých zákonů dle požadavků EU, ke schválení by mělo dojít do konce října. Zatím se ale nezdá, že by šlo o dostatečné kroky k tomu, aby byly Maďarsku odblokovány všechny finanční prostředky, které mu zatím EUR zadržela. Neuvážená rozpočtová politika Viktora Orbána znamená zadlužování budoucích generací, protože účty se platí, i když jeden bývalý český premiér tvrdil něco jiného…