Evropským automobilkám se v elektromobilitě daří méně
Evropským automobilkám se v globálním trhu elektromobilů nedaří, přičemž hlavní značky jako Stellantis, Mercedes a Volkswagen ztrácejí podíl na trhu ve prospěch konkurentů. Vysoké náklady a nedostatek nových modelů brání jejich růstu, přičemž BMW je v evropském kontextu výjimečně úspěšné.
Celosvětový prodej elektromobilů v červenci 2024 dosáhl 853 000 kusů, což představuje pouze 6% meziroční růst. Tento slabý výkon ukazuje na nižší než očekávanou poptávku po modelech na baterie a zpochybňuje schopnost sektoru udržet si dynamiku růstu.
Co je ještě znepokojující, je podprůměrný výkon evropských automobilků, přičemž značky jako Stellantis, Volkswagen a Mercedes-Benz zaznamenaly výrazné ztráty podílu na trhu, jak ukazuje nejnovější zpráva Bank of America o elektromobilech. Naopak, prodeje plug-in hybridních vozidel vzrostly o 58% meziročně, přičemž tento nárůst je především důsledkem silné poptávky v Číně.
Tento posun k plug-in hybridům může odrážet obavy spotřebitelů ohledně dojezdové vzdálenosti plně elektrických vozidel a vyšších celkových nákladů na vlastnictví bateriových elektrických modelů, zejména v Evropě. Evropské automobilky se nedokážou udržet v konkurenci, zejména v segmentu bateriových elektrických vozidel, jak ukazují data Bank of America.
Podíl Stellantis na trhu v červenci klesl na 2,7%, což je výrazný pokles z 3,6% ve druhém čtvrtletí 2023 a 4,0% před rokem. Podíl Volkswagen Group klesl na 6,6%, dolů z 7,5% v předchozím roce, zatímco Mercedes-Benz, tradičně lídr v segmentu luxusních vozidel, zaznamenal pokles na 1,9% z 2,5% před rokem. Analytici Bank of America upozornili, že prodeje elektromobilů v Německu trpí velmi vysokou základnou srovnání z předchozího roku, kdy v září 2023 vypršely dotace na nákup firemních vozidel.
I když globální trh s elektromobily stále roste, slabý výkon evropských automobilků a nárůst plug-in hybridních vozidel naznačuje, že přechod na plně elektrická vozidla může trvat déle, než se očekávalo. Navzdory obecným výzvám, kterým evropské automobilky čelí, se BMW podařilo obrátit trend a zaznamenalo výrazný růst podílu na trhu bateriových elektrických vozidel.
Prodeje elektromobilů BMW v červenci 2024 vzrostly o 40% meziročně, což zvýšilo jeho podíl na trhu na 4,6%, oproti 3,7% ve druhém čtvrtletí 2023. Modely i4 a iX1 se stále dobře prodávají a nově uvedený i5 významně přispívá k ročnímu růstu.
Na rozdíl od mnoha konkurentů se zdá, že rozhodnutí BMW upřednostnit bateriová elektrická vozidla před plug-in hybridy se vyplácí. Čínská automobilka BYD zvýšila svůj podíl na trhu z 14,7% ve druhém čtvrtletí 2023 na 17,2% v červenci 2024, čímž se stala globálním lídrem v oblasti elektromobilů a sesadila Teslu z prvního místa.
Nicméně, i když prodeje bateriových elektrických vozidel BYD v Číně klesly o 7%, prodeje globálních plug-in hybridů vzrostly o impozantních 62% meziročně. Globální podíl Tesly na trhu bateriových elektrických vozidel klesl na 14,0%, což je pokles z 19,4% ve druhém čtvrtletí 2023. Tento pokles byl zvlášť výrazný v Evropě, kde prodeje elektromobilů Tesly klesly o 5% v červenci.
Tento pokles je částečně způsoben vyššími cenami modelu 3, které jsou důsledkem dovozních cel na vozidla vyráběná v Číně.
Jedním z klíčových důvodů pomalého růstu bateriových elektrických vozidel v Evropě jsou vyšší celkové náklady na vlastnictví ve srovnání s vozidly s interním spalovacím motorem. I když bateriová elektrická vozidla obecně nabízejí nižší provozní náklady, vysoké pořizovací ceny a výrazná depreciace odrazují široké přijetí.