zpět

Finanční pomoc firmám po povodních: Jak využít podpory

23.10.2024

Problém povodní, který se letos dotkl mnoha firem po celé České republice, přinesl značné komplikace nejen ve schopnosti podniků fungovat, ale také v udržení pracovních míst. Zaměstnanci nemohli chodit do práce z důvodu překážek na straně zaměstnavatele, jako jsou škody na majetku nebo výpadky v dodávkách energií a surovin. Na základě tohoto problému vláda schválila program podpory „Povodeň 2024“, který má firmám pomoci zvládnout náklady spojené s vyplácením náhrad mezd zaměstnancům. Tento program má za cíl předejít propouštění zaměstnanců a stabilizovat firmy v těžkých časech.

Program „Povodeň 2024“ poskytuje firmám přímou finanční podporu, která pokrývá až 50 % náhrad mezd vyplacených zaměstnancům, kteří nemohou pracovat z důvodu překážek na straně zaměstnavatele. Maximální výše podpory na jednoho zaměstnance činí 18 400 Kč měsíčně a vztahuje se na náhrady mezd vyplacených zaměstnancům za dobu, kdy nemohli pracovat kvůli povodním. Jedná se tedy o případy, kdy byl zaměstnavatel nucen přerušit činnost kvůli škodám na majetku, což odpovídá paragrafu 207 písm. b) zákoníku práce, nebo o případy výpadku dodávek energií, surovin či obdobných prostoji dle paragrafu 207 písm. a). Zaměstnanci mají v těchto případech nárok na náhradu mzdy ve výši 60 až 80 % průměrného výdělku.

Podpora se vztahuje na firmy, které byly povodněmi postiženy jak přímo, tedy měly přímé škody na majetku, tak i na ty, které čelily nepřímým dopadům, například přerušením dodávek. Program se týká firem ze všech krajů s výjimkou Středočeského, Plzeňského, Karlovarského a hlavního města Prahy. Zvláštností tohoto programu je, že stát nepřispívá na prvních pět dní, kdy zaměstnanci nemohli pracovat. Podpora běží až do konce října 2024 s možností prodloužení, pokud bude potřeba.

Jak se o podporu žádá?

Firmy, které chtějí využít této podpory, musí podat žádost na příslušném úřadu práce. Tento krok je pro ně zásadní, protože příspěvek neobdrží automaticky. Žádost musí obsahovat detailní vyúčtování náhrad mezd, které zaměstnavatel zaměstnancům poskytl za dobu, kdy nemohli pracovat. Důležité je také doložení příčinné souvislosti mezi povodněmi a vznikem překážky v práci. Úřad práce následně uzavře se zaměstnavatelem písemnou dohodu o podmínkách poskytování příspěvku. Vyplacení příspěvku probíhá za každý kalendářní měsíc na základě předložených dokumentů.

Tento systém je relativně přehledný a umožňuje zaměstnavatelům relativně rychlé čerpání prostředků, které mohou kompenzovat ztráty způsobené povodněmi. Firmy, které byly postiženy povodněmi, by proto měly této příležitosti využít a zajistit si alespoň částečné krytí vzniklých nákladů na mzdy.

Jak postupovat v případě, že se povodně dotkly vaší firmy?

Pokud je vaše firma jednou z těch, které povodně přímo či nepřímo postihly, je důležité ihned začít jednat. Za prvé je nutné se ujistit, že máte důkazy o přímém nebo nepřímém dopadu povodní na vaši činnost. Tyto důkazy budou nezbytné pro úspěšné podání žádosti o příspěvek. Případné překážky v práci by měly být řádně zdokumentovány, stejně jako škody na majetku nebo výpadky dodávek energií či surovin.

Dále je nezbytné propočítat náklady, které vaše firma vynaložila na náhrady mezd zaměstnancům, kteří nemohli pracovat. Při sestavování žádosti je nutné pečlivě uvést období, kdy byla práce přerušena, a přesnou výši náhrad. Úřady budou žádat nejen o doložení skutečné výše mezd, ale také o důkazy o tom, že k přerušení činnosti došlo z důvodu povodní.

Jaká je finanční zátěž programu?

Podle odhadů ministerstva práce a sociálních věcí bude celková finanční zátěž programu Povodeň 2024 činit přibližně jednu miliardu korun. Tato částka má pomoci firmám, aby nemusely propouštět zaměstnance, a tím se předejde dalším negativním dopadům na ekonomiku. Vláda zároveň vyčlenila celkově 30 miliard korun na řešení škod po povodních, což zahrnuje i další oblasti pomoci, jako je oprava infrastruktury nebo podpora občanů zasažených povodněmi.

Přestože se jedná o rozsáhlý program, je třeba si uvědomit, že strop na jednoho zaměstnance je omezen na zmíněných 18 400 Kč. To znamená, že pokud má firma zaměstnance, kterým by náležela vyšší náhrada mzdy, bude muset náklady přesahující tuto částku pokrýt z vlastních zdrojů. Tato omezení by měla být zohledněna při kalkulacích nákladů a při rozhodování, zda a jak bude firma schopna zvládnout případné finanční nároky.

Na co si dát pozor?

Jedním z klíčových aspektů při žádosti o příspěvek je správné zdokumentování všech překážek a náhrad mezd. Úřady práce budou žádat o detailní přehled, který musí být v souladu s legislativními požadavky, a proto je vhodné, aby firmy tento proces svěřily odborníkům na pracovní právo nebo zkušeným účetním.

Dalším faktorem, na který by měly firmy myslet, je včasné podání žádosti. Termín podání žádosti o příspěvek se totiž blíží ke konci října 2024. Pokud nebude žádost podána včas, firma ztratí možnost čerpat podporu, což by mohlo znamenat výrazné finanční ztráty.

Program Povodeň 2024 je jedním z klíčových nástrojů, jak mohou firmy čelit následkům přírodních katastrof. Je proto důležité, aby si firmy byly vědomy svých možností a využily všechny dostupné prostředky pro minimalizaci škod.