Halloween letos Američany vyjde na rekordní částky
Každoroční halloweenské oslavy v USA jsou tu. Těší se na ně bezesporu i američtí obchodníci, kteří pro letošní rok čekají rekordní útraty. Spotřebitelé totiž každoročně poptávají velké množství masek, sladkostí nebo nejrůznějších výzdob do tamních domácností. Americká Národní maloobchodní federace očekává, že v letošním roce Američané vydají za halloweenské oslavy celkem 12,2 miliardy dolarů.
Největší část těchto peněz pravděpodobně padne na kostýmy. Zde by Američané podle predikcí měli utratit celkem 4,1 miliardy dolarů. Dalších 3,9 miliardy dolarů navíc lidé v USA utratí za výzdobu svých domácností a jen o 300 milionů dolarů méně bude vydáno na nákup sladkostí pro koledníky. Dalších 500 milionů dolarů bude využito pro nákup tradičních halloweenských přáníček.
Každý Američan by letos měl na kombinaci cukrovek, kostýmů nebo třeba dekorací do bytu utratit asi 108 amerických dolarů. V nedaleké Kanadě to však bude o poznání méně a tamní analytici čekají, že tato útrata bude v průměru až o 71 amerických dolarů nižší.
Jedním z důvodů rekordních útrat během Halloweenu je i to, že po několika měsících se nejspíš skoro celému světu podařilo skoncovat s nepříjemnou pandemií covid-19, která negativně ovlivňovala život každého z nás. I proto se letošních oslav podle dostupných dat americké Národní maloobchodní federace letos zúčastní asi 73 procent lidí.
Poměrně velký počet osob letos plánuje uspořádání večírku nebo vzít své děti a jít si s nimi zakoledovat. V porovnání s rokem 2022 je letošní podíl Američanů, kteří plánují slavit Halloweem, asi o 4procentní body vyšší. V posledních letech byla tato hodnota nejnižší v roce 2020, kdy se jednalo pouze o 58 Američanů, kteří se odhodlali Halloween slavit.
V roce 2020 byla rovněž nejnižší částka, kterou se Američané rozhodli za halloweenské oslavy utratit. Šlo o 8 miliard amerických dolarů. V dalších letech, mimo jiné i kvůli inflaci, ale začal tento podíl opět růst a třeba loni se vyšplhal až na 10,6 miliardy dolarů. V porovnání s letoškem tak byla tato částka o zhruba 1,6 miliardy dolarů nižší.
Je zřejmé, že útraty za Halloween ve Spojených státech mají pozitivní dopady na celou tamní ekonomiku. Řada lidí se totiž uchyluje k nákupům, které by za jiných okolností vůbec nepodnikla. Jde o pozitivní stimuly, ze kterých mají prospěch obchodníci a následně díky zvýšenému výběru daní třeba i americké veřejné rozpočty.
Mimo jiné firmy kvůli tomu v těchto obdobích mnohem více poptávají pracovní sílu, a tak krátkodobě roste i zaměstnanost. Pozitivně se to odráží i v oblasti marketingu, respektive ve výdajích na reklamu, nebo třeba v dopravě.
Na druhou stranu je potřeba konstatovat, že halloweenské útraty mohou mít i některá negativa. Lidé ve Spojených státech totiž kvůli tomu mohou mnohem častěji upozaďovat další výdaje či investice. Úspory domácností se ukusují, a to v době vysoké inflace nemusí mít v kontextu budoucnosti pozitivní dopady. Je ale potřeba zároveň uvést, že takové problémy se týkají jen malého počtu osob a pozitivní efekty tedy spíše převládají.