zpět

Italský vicepremiér obviňuje rodinu Agnelliů z problémů Stellantisu

6.12.2024

Matteo Salvini, italský vicepremiér a ministr infrastruktury a dopravy, se ostře vyjádřil proti rodině Agnelliů, hlavním akcionářům automobilky Stellantis. Podle Salviniho nese tato rodina odpovědnost za současné potíže společnosti, které zahrnují slabé prodeje a klesající poptávku. Kritika přichází krátce po náhlé rezignaci generálního ředitele Stellantisu Carlose Tavarese, který odstoupil v reakci na pokračující problémy firmy, včetně oznámení o uzavření továrny Vauxhall ve Velké Británii.

Rodina Agnelliů vlastní prostřednictvím své společnosti Exor přibližně 14,2 % akcií Stellantisu, který vznikl v roce 2021 spojením francouzské PSA a italského Fiat Chrysleru. Salvini obvinil rodinu, že prioritizovala přesun výroby do zahraničí na úkor domácího průmyslu, a to navzdory tomu, že Stellantis roky čerpal značnou finanční podporu od italského státu.

Výroba v Itálii pod tlakem
Společnost Stellantis letos již několikrát přerušila výrobu v několika svých italských továrnách, včetně plánovaného zastavení produkce v závodě v Termoli od 16. do 22. prosince, kdy budou zaměstnanci na nucené dovolené. Salvini zdůraznil, že firma přestává být "italská" a více se zaměřuje na zahraniční trhy, což podle něj odporuje zájmům italského průmyslu. Podobně se vyjádřila i premiérka Giorgia Meloniová, která zkritizovala dědice rodiny Agnelliů, Johna Elkanna, za odklon od národních zájmů.

Carlos Tavares odstoupil z funkce generálního ředitele nečekaně, údajně kvůli neshodám s vedením společnosti ohledně strategie firmy. Mezi další faktory, které přispěly k jeho rozhodnutí, patří klesající prodeje, zejména na severoamerickém trhu, a rostoucí zásoby neprodaných vozidel. Situaci komplikovaly také propouštění v závodech v Detroitu, Toledu a Sterling Heights.

Zatím není jasné, kdo Tavarese ve vedení nahradí. Dočasným generálním ředitelem byl jmenován John Elkann. Média spekulovala, že by Stellantis mohl oslovit odstupujícího finančního ředitele Applu, Lucu Maestriho, což však firma popřela.

Salvini kritizoval nejen vedení Stellantisu, ale také samotného Johna Elkanna za jeho odmítnutí zúčastnit se jednání v italském parlamentu, přestože společnost obdržela miliardy eur z italského rozpočtu.
Stellantis je vnímán jako symbol italského průmyslu, a proto má jeho osud zásadní dopad na vnímání průmyslové politiky v zemi. Matteo Salvini zdůraznil, že využívání italských státních dotací a zároveň přesouvání výroby do zahraničí je nejen ekonomicky nevýhodné pro Itálii, ale také morálně nepřijatelné. Podle něj by měl Stellantis více investovat do modernizace svých italských závodů, aby si udržel místní pracovní sílu a přispěl k rozvoji domácí ekonomiky.

Giorgia Meloniová, která dlouhodobě prosazuje politiku ochrany italských zájmů, upozornila na nutnost přísnější regulace, aby zahraniční investice v klíčových sektorech neohrožovaly národní ekonomiku. "Nemůžeme nečinně přihlížet tomu, jak se italské průmyslové ikony stávají pouhými odrazovými můstky pro zahraniční investory," uvedla v nedávném projevu.

Situace kolem Stellantisu je symbolem širšího boje mezi národními zájmy a globalizací. Italská vláda, v čele s Giorgií Meloniovou a Matteem Salvinim, čelí výzvě, jak zajistit ekonomickou stabilitu země a zároveň podpořit rozvoj moderních technologií. Stellantis, jako jeden z největších hráčů na automobilovém trhu, má před sebou náročné období plné změn a rozhodnutí, která ovlivní nejen budoucnost firmy, ale i italský průmysl jako celek.