zpět

Jak to vypadá s největší plánovanou stavbou světa?

26.6.2024

V Saudské Arábii pokračují práce na největším světovém staveništi. Kolik bude celý projekt futuristických měst stát a kdo ho platí?

V provincii Tabuk v severozápadní části Saúdské Arábie se nachází aktuálně potenciálně největší stavební projekt na celém světě. Projekt Neom, který byl oznámen v roce 2017, počítá s výstavbou deseti futuristických měst v pouštní oblasti na severozápadě země v hodnotě zhruba 500 miliard amerických dolarů. Nejambicióznější z nich, který si získalo všechny titulky novin, je The Line. Právě na něj se dnes zaměříme. Jedná se o lineární město, které by se mělo skládat ze dvou paralelně vedle sebe stojících mrakodrapů vysokých 500 metrů. Přesto budou mít dohromady šířku pouhých 200 metrů včetně mezery mezi nimi.

Zdroj: https://english.alarabiya.net/

Monstrózní projekt The Line byl představen korunním princem Muhammadem bin Salmánem v roce 2021. Náklady výstavby byly odhadovány na 150 mld. USD. Pro představu jde téměř o dvojnásobek výdajové strany státního rozpočtu České republiky pro letošní rok. Podle původních plánů se měla stavba táhnout v délce 170 km a stát se domovem pro devět milionů obyvatel. Kvůli finančním problémům se však nyní plánuje dokončení postavit pouze 2,4 km do roku 2030.

The Line mělo být bezuhlíkové město bez silnic a aut, s parky, létajícími taxíky a robotickými služebnými. Jeho součástí měl být ultrarychlý vlak s maximální jízdní dobou 20 minut. Kolik z těchto prvků bude součástí první fáze, není aktuálně jasné. Město by nemělo žádné silnice ani auta a tvořily by ho vzájemně propojené pěší komunity.

Zdroj: https://www.dezeen.com/2023/02/14/neom-guide-line-saudi-arabia/

Omezení projektu Neom upoutalo pozornost na problémy s financováním. Celý projekt Neom platí saúdská vláda prostřednictvím svého státního investičního fondu (PIF). Oficiální náklady na výstavbu Neomu, 500 miliard dolarů, jsou o 50 % vyšší než celý rozpočet Saúdské Arábie na tento rok. Analytici však odhadují, že realizace celého projektu by nakonec stála více než 2 biliony dolarů!

Saúdskoarabský státní rozpočet je v deficitu od konce roku 2022, kdy největší světový vývozce ropy začal snižovat těžbu, aby zrychlil růst světových cen. Pro letošní rok vláda předpokládá deficit ve výši 21 miliard dolarů.

Nedávné aktualizace od organizátora projektu, společnosti Neom, zřejmě ukazují, že práce na základech v některých částech The Line pokračují. Ve videu společnost Neom uvedla, že aktuálně probíhají "největší zemní práce na světě", přičemž dodavatelé údajně přemísťují 2 miliony m3 zeminy týdně. Nejnovější odhalení, že stavba trati bude ve střednědobém horizontu omezena, však může způsobit problémy dodavatelům, kteří již na stavbě začali pracovat. Podle agentury Bloomberg přinejmenším jeden z dodavatelů začal propouštět některé pracovníky, které na stavbě zaměstnává.

Problémy projektu nepřímo přiznává i dodavatel specializující se na geotechnické práce, společnost Keller Group. Ta ve svém bulletinu v říjnu 2023 naznačila možné problémy spojené s The Line. V aktualizaci uvedla, že práce na pilotech (pozn. prvek hlubinného zakládání staveb) byly zpožděny kvůli "vývoji projektu" a že "podniká kroky k přesunu zdrojů v krátkodobém horizontu". Společnost Keller provádí základové práce na projektu Neom od podpisu zastřešující rámcové dohody v létě 2022. V prvním čtvrtletí roku 2023 dokončila svou první zakázku na práce na trati, která měla hodnotu cca 1,2 mld. CZK.