zpět

Letos by po 12 letech mohlo být zaregistrováno více ojetin než nových aut

12.4.2022

Aktuální situace na trhu s automobily ukazuje, že Češi nákup vozu odkládají na lepší časy. Březnová statistika registrací nových aut ukazuje na meziroční pád o více než 15 %, o to lepší čísla jsou vidět v oblasti ojetin. Těch je v březnu meziročně zaregistrovaných o 32 % více.

Březnová data přinesla šok a je v nich už plně zakomponován dopad války na Ukrajině. Chování Čechů v oblasti spotřeby se výrazně změnilo směrem k obezřetnosti a podobné to bude i v dalších měsících. Spotřebitelé si jednoduše dvakrát rozmyslí, než nakoupí věc, kterou ve výsledku příliš nepotřebují. Auta jsou z tohoto pohledu první na seznamu škrtnutých nákupů.

I když počet registrací ojetin je stále nižší než nových vozů, nůžky se přibližují. Zatímco v roce 2019 byl podíl registrací ojetin na celkovém počtu přihlášených vozů 41,5 %, loni to bylo už přes 47 % a za první tři měsíce letošního roku to je už 48,20 %. Výhodou ojetých vozů je jejich nízká cena a tedy dostupnost. Poměr mezi registracemi ojetých a nových vozů se tedy dlouhodobě překlápí ve prospěch zánovních aut. 

Problém může nastat už za několik let. Na trhu bude chybět stále větší počet ojetin, protože dnes se méně nakupují nové vozy. To nutně v budoucnu zahýbe s cenami aut a pořízení zánovního auta vyjde dráž.

Dalším faktorem, který dělá z aut z druhé ruky atraktivní zboží je nejistota ceny nových vozů. Problémy v oblasti dodávek vstupů, otázka jejich celkové dostupnosti, a především ceny dělají z nového auta riskantní podnik. Otazníků visících nad cenou nového vozu v budoucnu je jednoduše víc než nad ojetinou. Zdražení zánovních aut navíc přichází se zpožděním a bývá zpravidla mírnější než u novinek.

Dá se tedy čekat, že se v ČR za celý letošní rok zaregistruje více ojetých než nových automobilů a data obrázek trhu s automobily se vrátí před rok 2008, který byl prvním, kdy se začaly více registrovat nové vozy.