Loot boxy: Propast mezi zábavou a rizikem?
V dnešní době, kde videohry dalece překročily hranice prostého zábavního odpočinku a staly se kulturním i ekonomickým fenoménem, se otázky právní povahy stávají nejen složitými, ale i fascinujícími. Jednou z těchto otázek je koncept tzv. loot boxů – digitálních balíčků s náhodnými odměnami ve hrách. Jsou pouze nedůmyslnou součástí hraní nebo se jedná o skrytý hazard?
Podstata loot boxu v hrách spočívá v digitální "krabici", která skrývá neznámý obsah, jež lze koupit za herní měnu či skutečné peníze. Uvnitř se může ukrývat cokoli od extrémně vzácných zbraní, skinů nebo postav až po bezvýznamné či běžné předměty. Klíčové je, že hráč nemá ponětí, co přesně za svou investici obdrží – rozhoduje náhoda nebo pravděpodobnost.
Tyto loot boxy nejsou pouhým okrajovým prvkem herního průmyslu, ale tvoří základ některých nejhranějších her po celém světě. Například gigant jako Electronic Arts (EA) v jejich vlajkových lodích FIFA a Madden provozuje mechanismus loot boxů s kartami hráčů, které lze přidat do vlastního týmu a přinést tak do hry prvky překvapení a nečekanosti. Podobné prvky obsahují i hry jako Star Wars Battlefront II či esportové tituly jako Counter Strike: Global Offensive či DOTA 2.
Popularita loot boxů rovněž strmě vzrostla s rozšířením her, které lze stáhnout a hrát zdarma, ale které lákají hráče k utrácení peněz. Problémem jsou zvláště hry s loot boxy na mobilních telefonech, kde mají i nezletilí snadný přístup a mohou rychle utrácet značné finanční částky.
V důsledku toho se vynořuje otázka, zda loot boxy skutečně představují formu hazardní hry. A jaká je situace z právního hlediska?
Reakce úřadů a soudů v zahraničí na loot boxy jsou rozmanité. Například v dubnu 2018 nizozemský herní úřad označil hry s loot boxy, které umožňují "převod" získaných předmětů, za nezákonné, protože obsah loot boxů je určen náhodou a potenciální výhry jsou obchodovatelné i mimo hru, majíc tak tržní hodnotu. Podobně belgická herní komise vyzvala k trestnímu stíhání některých herních společností. Recentně se také v Rakousku soud vyjádřil proti balíčkům karet ve hře FIFA jako nelegální hazardní hře.
V českém právním prostředí však zákon o hazardních hrách neřeší problematiku loot boxů. Ministerstvo financí ve svém hodnocení dopadů regulace hazardních her uznává rizikovou povahu loot boxů, které mohou při nákupu za reálné peníze naplňovat definici hazardní hry. Otázka však zůstává, jak konkrétně loot boxy posoudit v rámci platného českého práva.
Definice hazardní hry obecně zahrnuje vklad, nejistou návratnost vkladu a prvek náhody při určení výhry či prohry. Ministerstvo financí v této souvislosti zdůrazňuje peněžitý charakter vkladu, ale je důležité zvážit i kontext. Loot boxy se často vnímají spíše jako součást hry, nikoli samostatná hazardní hra.
Přestože regulace loot boxů je komplikovaná a nejasná, nedávná snaha Evropského parlamentu naznačuje, že tato problematika by mohla být řešena i na úrovni evropské legislativy. Herním vývojářům lze prozatím doporučit, aby nastavili loot boxy tak, aby generovaly obsah využitelný pouze v rámci dané hry a nebyl obchodovatelný za reálné peníze.
Současný rámec práva tak stále nedostatečně reflektuje loot boxy, což může mít v budoucnu výrazné dopady na herní trh, a proto se očekává větší pozornost této problematice ze strany českého zákonodárce.