Milují ho Češi, i ekonomové: Big Mac index
Přišlo léto a s ním končí i celoroční čekání na zaslouženou letní dovolenou. Právě v tomto období lidé cestují po světě více než během jiných měsíců v roce. Důvodů pro toto letní cestování mají lidé hned několik, ale nejčastěji vyhledávají odpočinek u moře, vysokohorskou turistiku, nebo objevují zahraniční gastronomii.
Lokální strava je na cestách vždy velkým otazníkem. Bude se to dát jíst? Nečekají nás žádné zdravotní komplikace? Pokud by však tato situace nastala, právě tehdy nás zachrání náš starý známý McDonald’s. Ten je přece na celém světě stejný, že?
K čemu slouží Big Mac Index
Díky zmiňované standardizaci produktů McDonald‘s po celém světě mohl vzniknout významný ekonomický indikátor Big Mac Index, který poskytuje zajímavý pohled na hodnotu měnového kurzu a kupní sílu v různých zemích světa. Přesněji, je ukazatelem parity kupní síly. Tento indikátor byl poprvé představen v roce 1986 prestižním ekonomickým časopisem The Economist. Od té doby si získal své postavení a dodnes je využíván při porovnávání hodnoty měnového kurzu a kupní síly mezi zeměmi. Ptáte se, proč právě Big Mac? Tento oblíbený hamburger sestává po celém světě ze stejných surovin a standardů kvality. Z toho vyplývá, že v každé zemi by měl tedy mít i stejnou hodnotu. Hodnotu indexu vypočítáme následujícím způsobem:
The Big Mac Index = Cena Big Macu v domácí měně / Cena Big Macu v USD
Výsledkem tohoto výpočtu je zjištění, zda ve srovnání s nominálním měnovým kurzem je daná měna podhodnocena nebo nadhodnocena. Pro lepší pochopení si to ilustrujeme na jednoduchém příkladu:
Průměrná cena Big Macu v České republice je 105 Kč, v USA je to $5,35.
The Big Mac index = 105 Kč / $5,35 = 19,63.
Měnový kurz USD/CZK je v tuto chvíli 22,01.
Z našeho výpočtu vyplývá, že česká koruna je podhodnocena, protože hodnota Big Mac Indexu je nižší než nominální měnový kurz. Ve skutečnosti by tak česká koruna měla posílit.
Omezení Big Mac indexu
I když je Big Mac Index velmi neformální a jednoduše pochopitelný ukazatel parity kupní síly, má i nějaká omezení, která musíme respektovat. Prvním z nich je to, že Big Mac je jen jedním z mnoha produktů, které lidé po celém světě spotřebovávají. Spotřební koše jsou v jednotlivých zemích světa různé a sestávají z velkého množství statků. Dalším omezením je fakt, že Big Mac Index pracuje s průměrnou cenou v rámci jedné země, avšak ceny jsou v jedné zemi častokrát rozdílné. Posledním významným omezením je to, že tento index nezohledňuje důležité faktory, které ovlivňují cenu Big Macu. Mezi tyto faktory patří například mzdové náklady, regulace, daňová politika apod. Navzdory zmíněným omezením, Big Mac index je velmi jednoduchý a srozumitelný způsob porovnávání ekonomik a i proto má v ekonomickém světě stále své místo.
Redaktor: Dávid Olejár
Studuje Management na fakultě Podnikohospodářské VŠE a zajímá se o nové technologie, inovace v byznysu, investice a ekonomiku celkově. Radost mu dělá vidět domácí firmy prorazit na globálním trhu a posouvat tak vpřed nejen sebe, ale i celou naši společnost.