zpět

Nálada německých spotřebitelů nadále klesá

27.11.2024

Ukazatel německé spotřebitelské důvěry od agentury GfK klesl na -23,3 bodu, což je nejnižší hodnota od května.

Zároveň zůstal pod očekáváním -18,6 bodu a srovnatelný s úrovní z prosince 2023. Očekávání příjmů výrazně kleslo o 17,2 bodu na devítiměsíční minimum -3,5, což je důsledkem obav z recese, rostoucí nezaměstnanosti a snížených odhadů růstu německé ekonomiky. Nejistotu dále zvyšují obavy o jistotu zaměstnání, propouštění v průmyslu a rostoucí počet insolvencí. 

Ochota nakupovat se také snížila, ztratila 1,3 bodu na hodnotu -6, což odráží utlumenou nákupní "připravenost" spotřebitelů, která je dokonce nižší než na počátku pandemie. Rostoucí tendence k úsporám (nárůst o 4,7 bodu) dále zhoršila výhled. Ekonomické vyhlídky zůstávají pesimistické, přičemž ekonomický ukazatel klesl na -3,6 bodu, což je již čtvrtý pokles v řadě. 

Odhady růstu pro roky 2024 a 2025 zůstávají nízké na úrovni 0,4 %. Celkově ekonomická nejistota a klesající důvěra v příjmy udržují spotřebitelský sentiment v útlumu.