Nálada německých spotřebitelů se nelepší
Německý institut GfK dnes zveřejnil svůj indikátor spotřebitelského sentimentu pro září. Ač se čekalo mírné zlepšení z předchozích -24,6 bodu na -24,3 bodu, průzkum nakonec ukázal na zhoršení na -25,5 bodu.
Index se pro září snižuje ve všech složkách. Spotřebitelé jsou skeptičtější jak k očekávaným příjmům, tak k ochotě nakupovat, neočekávají ani zlepšení hospodářského cyklu.
Nutno podotknout, že v záporných hodnotách, kdy větší část spotřebitelů je skeptická k budoucnosti, se index pohybuje již od příchodu Covidu. Postupně se pak index zlepšoval, ale další rány přinesla válka na Ukrajině a energetická krize, při které se index propadl až pod hranici -40 bodů. (index může nabývat hodnot mezi -100 až + 100 body).
Ani překonání výše zmíněných šoků ale nepřináší německým spotřebitelům důvod k optimismu. Německo spolu s Českem a Slovenskem patří k jediným zemím v Evropě, kde jsou reálné mzdy nižší než před Covidem. Stejně jako v případě Česka je Německo silně zaměřeno na tradiční průmysl a otázkou zůstává, jak se vypořádá s přechodem na elektromobilitu a vůbec se záležitostmi kolem Green Dealu.
Takže velké zlepšení nálady se u německých spotřebitelů nedá očekávat ani v příštích měsících.