Němci přestali v březnu utrácet
Německé maloobchodní prodeje meziročně klesly o 2,7 %, což je výrazný propad a představuje to první měsíc, po předchozích čtyřech, kdy se dostaly do červených čísel. Meziměsíčně klesly o 0,1 %.
Obě statistiky jsou špatnou zprávou pro české podniky a ekonomiku jako celek. Složitě bychom hledali horší faktor, než je snižující se spotřeba Němců. Tempo pádu jejich útrat je navíc poměrně značné. Ještě letos v lednu rostly tamní maloobchodní tržby o 10,3 %. Důvod je vcelku jasný – válka na Ukrajině. Do únorových čísel o spotřebě Němců téměř nepromluvila i když snížení tempa růstu na 7 % už bylo znát.
Březen je první válečný měsíc, stupňování sankcí proti Rusku a zostřování bojů a rychle rostoucí ceny přiměly Němce přehodnotit své priority a racionalizovat své nákupní preference. To ve výsledku znamená pokles maloobchodních prodejů a zdá se, že ani v dalších měsících se prodeje nedostanou na nulu. Meziročně totiž půjde proti růstu vyšší srovnávací základna z loňského roku. První měsíc, kdy je teoreticky možný nárůst maloobchodních prodejů v Německu, bude květen, protože před rokem tato statistika de facto stagnovala, což bude hrát podstatnou roli.
Pravdou však zůstává, že vysoké ceny prakticky všeho, nejistota ohledně budoucích příjmů a obavy o budoucí přísun ropy a plynu z Ruska budou hrát prim v chování německých spotřebitelů. Dokud bude válka trvat či snad bude dokonce eskalovat, budou Němci ve svých nákupech střídmější.