Němcům se přestalo chtít utrácet
Spotřebitelská důvěra na srpen padá do ještě větší propasti a klesla až na -30,6b. To představuje už devátý měsíc v řadě, kdy důvěra německých spotřebitelů klesá, navíc se jedná o historicky nejhorší hodnotu vůbec.
Alfou a omegou je inflace a nejistota. Ceny v Německu rostou svižným tempem a připojíme-li k tomu nejistotu z budoucího vývoje celkové ekonomické situace, a to jak samotných spotřebitelů, tak Německa potažmo Evropy, pak se není čemu divit, že Němci se do utrácení příliš nehrnou a raději se snaží spořit.
Nízký apetit Němců utrácet není dobrou zprávou pro české firmy, ale konec konců ani pro české spotřebitele. Pokud se v Německu přestane utrácet, pak to velmi silně pocítí čeští výrobci. Nižší poptávka bude způsobovat méně zakázek, což může ve výsledku vést k růstu nezaměstnanosti. Ta je sice nyní velmi nízká, a sice na 3,1 %, ale obrat může přijít rychle.
Nízká domácí nezaměstnanost je hlavním a prakticky jediným faktorem, který chrání domácnosti před hlubšími ekonomickými problémy. Tento týden zveřejněná stejná data o české spotřebitelské důvěře jen potvrzují nelichotivý trend, protože se propadla na 73,6b, což je nejhorší hodnota v historii.