zpět

Němcům se zvedá apetit utrácet

4.1.2022

Maloobchodní tržby v Německu v listopadu meziročně klesly o 2,9 %. I když se jedná o pokles, můžeme hovořit o dobrém výsledku, protože trhy čekaly dvojnásobný propad. Oproti minulému měsíci navíc tržby silně vzrostly o 0,6 %, což je obrovské překvapení. Analytici počítali s meziměsíčním poklesem o půl procentního bodu.

Podíváme-li se na konstrukci tohoto čísla zjistíme, že Němci utráceli za nezbytné zboží, a to zejména v supermarketech, kterým meziměsíčně vzrostly tržby o 0,8 %. Dařilo se také prodejcům v obchodních domech, kde šly tržby oproti říjnu nahoru dokonce o 2,6 %. 

Podle dnešních čísel je jasné, že Němci odsunuli módu na druhou kolej. O 3,8 % klesly tržby prodejcům oděvů, obuvi nebo koženého zboží. Prodej domácích spotřebičů šel dolů o 1,2 %. Jelikož v listopadu dávali Němci přednost kamenným obchodům, tržby šly dolů také internetovému a zásilkovému prodeji o 3,1 %. Nic na celkové situaci nezměnila ani prodejní akce jako Černý pátek.


Dobrou zprávu hlásí také srovnání s únorem 2020, tedy měsícem před prvními covidovými restrikcemi. Oproti tomuto měsíci vzrostly celkové tržby o 5,9 %. I když jsou opět obnovena restriktivní opatření, Němci mají chuť utrácet, což je skvělá zpráva pro českou ekonomiku a pro domácí výrobce i zaměstnance.