Německá koaliční vláda se rozpadla
Německá koaliční vláda se ocitla v krizi, když kancléř Olaf Scholz odvolal ministra financí Christiana Lindnera, což vedlo k rozpadu takzvané „semaforové koalice“ složené ze Sociálních demokratů (SPD), Svobodných demokratů (FDP) a Zelených. Tento rozkol, jenž přišel po měsících napětí mezi koaličními partnery, odhalil zásadní neshody v přístupu k řešení ekonomických problémů Německa. Scholz, v ostré kritice Lindnera, uvedl, že ministr financí „opakovaně porušil důvěru“ a více se staral o zájmy své strany než o potřeby celé země.
Scholzovo rozhodnutí odvolat Lindnera přišlo po napjatém večerním jednání koaličních lídrů v Berlíně, které bylo označeno za „konečné“ pro budoucnost vlády. Kancléř prohlásil, že již neexistuje „základ důvěry pro další spolupráci“. Lindner na tuto kritiku reagoval tím, že obvinil Scholze z „úmyslného rozbití koalice“ a připomněl, že SPD a Zelení odmítli návrhy FDP na oživení ekonomiky, čímž zablokovali možnost dalšího dialogu.
Koalice, která měla původně přinést stabilitu a pokrok, se stále více rozcházela v klíčových otázkách fiskální politiky, sociálních reforem a ochrany životního prostředí. Politické rozpory se vyostřily zejména při přípravě rozpočtu na rok 2025, který měl řešit několik naléhavých výzev, včetně podpory německé ekonomiky, jež se nacházela v útlumu. Lindner, jako lídr FDP, hájil přísnou fiskální disciplínu a požadoval snížení veřejných výdajů, zatímco Scholz a Zelení podporovali větší investice zaměřené na posílení ekonomického růstu a ulehčení občanům.
Rozdíly mezi stranami se prohloubily především v otázkách klimatické politiky a zelené transformace. Robert Habeck, ministr pro hospodářství a zelenou transformaci, zdůraznil, že Zelení se snažili o kompromis, ale jednání skončila bez dohody. „Z naší strany nebylo nutné, aby večer skončil takto,“ uvedl.
Zelení dlouhodobě usilovali o environmentální reformy a sociální opatření na podporu přechodu k udržitelnému hospodářství, zatímco FDP považovala takové kroky za hrozbu pro podnikatelské prostředí a konkurenceschopnost Německa. Tento konflikt dospěl do bodu, kdy žádná strana nebyla ochotná ustoupit.
Politologové se shodují, že tento rozkol byl nevyhnutelný, zejména po nedávném ekonomickém poklesu a rostoucí debatě o rozpočtových otázkách. SPD a Zelení tlačili na větší veřejné investice jako řešení ekonomické stagnace, zatímco FDP trvala na fiskální disciplíně. Očekávání, že koalice bude schopná efektivně reagovat na výzvy, jako je rostoucí inflace a klesající kupní síla, se ukázala jako nereálná.
Lars Klingbeil, lídr SPD, ještě před jednáním apeloval na koaliční partnery, aby upustili od stranických zájmů a zaměřili se na odpovědnost vůči občanům. „Doufám, že všichni zahodí taktiku a uvědomí si, jakou odpovědnost nesou,“ řekl pro ARD. Avšak důvěra mezi partnery byla vážně narušena.
V reakci na tuto situaci Scholz oznámil, že 15. ledna předloží Bundestagu hlasování o nedůvěře. Pokud parlament vyjádří nedůvěru, otevře to cestu k předčasným volbám, které by se mohly konat již na konci března. „Musíme se připravit na nové volby,“ uvedl Scholz a dodal, že jeho strana bude během tohoto přechodného období pokračovat v plnění vládních povinností.
Důsledky tohoto rozkolu by mohly mít vážný dopad nejen na Německo, ale i na celou Evropu. Jako klíčová ekonomická síla Evropské unie má Německo významný vliv na regionální i globální otázky, včetně klimatické krize a konfliktu na Ukrajině.