Němečtí spotřebitelé se obávají o budoucnost
Německá spotřebitelská důvěra společnosti GfK na listopad vzrostla na -41,9b. Slovo „vzrostla“ je sice správně, ale jedná se o růst z říjnových -42,8b. Takže situace je stále velmi špatná, dokonce druhá nejhorší v historii.
Není se čemu divit. Němci velmi citlivě vnímají aktuální situaci a mají oprávněné obavy o to, jak se jim bude dařit v nejbližších měsících. Spotřebitelé zcela logicky reagují na vývoj svých budoucích příjmů.
Není to otázka jen spotřebitelů. Index nákupních manažerů S&P za říjen vykázal pád na 45,7b. neboli jde o pátý po sobě jdoucí měsíc, kdy tato statistika klesá. Tento údaj je velmi cenný, protože ukazuje optimismus nebo spíše očekávání pracovníků ve výrobním sektoru na pozici nákupní manažer. Z poklesu tohoto čísla lze vyčíst, že obavy o budoucnost jsou na místě.
Pokud německý průmysl třeba jen škobrtne, důsledky vidíme i u nás a toto je už pořádně velký kotrmelec. Jakmile se tato hodnota objevuje pod hranicí 50 bodů, hovoříme o pádu. Hůře na tom byla očekávání nákupních manažerů v Německu naposledy v prvním covidovém roce 2020.
Dnes nás navíc čeká zásadní jednání ECB, kde budou centrální bankéři rozhodovat o dalším nastavení úrokových měr. Všeobecně se očekává růst základní sazby z 1,25 % na 2 %. Také na minulém zasedání šla sazba o 75 bodů nahoru. ECB nemá takový manévrovací prostor jako Fed, jelikož vyšší úroky budou dělat problémy předluženému jižnímu křídlu EU. Důvod proč ECB půjde se sazbou nahoru je růst cen v EMU, ale vyšší úročení bude přibrzďovat tempo ekonomického růstu.