Není to horší, takže je to dobré
Domácí spotřebitelská důvěra v listopadu vzrostla na 101,6b. Podobně je na tom i důvěra podnikatelů, která šla nahoru na 97,3b. Obě čísla jsou příjemným překvapením, nikoli však zásadním.
V oblasti služeb důvěra podnikatelů vzrostla o 5,9b., v obchodě o 4,6b. a ve stavebnictví o 4,2b., ale v průmyslu klesla o 3,9b. Průmyslníci čelí obavám zhoršení současné poptávky a poklesu tempa výroby i pro následující měsíce. To se týká jak domácí, tak zahraniční spotřeby a připočítáme-li k tomu skutečnost, že německá ekonomika neroste, ale klesá, pak se domácím podnikům nemůže výrazně dařit.
Není to horší, takže je to dobré. I tak by se dala shrnou důvěra spotřebitelů. Prakticky nezměněný zůstává podíl domácností, které hodnotí svou finanční situaci a celkovou ekonomickou situaci jako stejnou. Prakticky beze změny je také podíl těch, kteří vidí svou finanční situaci hůře než před rokem.
Spotřebitelé se omezují především z obav o budoucí ekonomický vývoj, kondici svých příjmů a stále do celé věci promlouvají vysoké ceny v obchodech. S nadcházející zimou do hry vstupují také otázky cen energií. Centrální banka možná nepůjde se sazbami tak pravidelně dolů jako dosud, což bude brzdit investiční aktivitu.