Nesprávné číslo účtu? Průvodce návratem peněz
Téměř všichni jsme v situaci, kdy převádíme peníze na bankovní účet jiné osoby. Čísla účtů bývají poměrně dlouhá, a tak snadno můžeme udělat chybu při jejich zadávání. Jak získat zpět peníze, které jste omylně poslali na špatné číslo účtu?
Pokud se rozhodnete zakoupit nějaké auto-díly inzerované online a plánujete provést platbu na účet prodávajícího, je pravděpodobné, že budete spoléhat na jeho ověřenou pověst a vynikající recenze, zvláště pokud jste již u něj dříve něco zakoupili. Avšak, při kopírování čísla účtu z e-mailu se občas stane, že uděláte chybu a prohodíte dvě číslice. Peníze jsou odeslány, ale objednané zboží se neobjeví. Po kontaktech s prodávajícím zjistíte, že žádná platba od vás nebyla přijata. Nyní se ptáte, zda existuje šance na získání svých peněz zpět, ačkoli chyba byla na vaší straně.
V takových situacích se používají právní ustanovení o tzv. "bezdůvodném obohacení." Podle občanského zákoníku má ten, kdo získá prospěch na úkor druhé osoby bez zjevného důvodu, povinnost vrátit to, co neoprávněně získal.
Bezdůvodné obohacení
Bezdůvodné obohacení platí v situacích, kdy chyba vznikla z nešťastné náhody, jako v případu výše. Pokud by se číslo účtu, na který byly peníze odeslány, ukázalo jako neexistující, bude peníze možné získat zpět bez zásadních problémů. Pokud peníze již odešly z vašeho účtu, nelze platbu jednoduše zastavit nebo upravit. Pokud ale byla platba odeslána na neplatný účet, peníze se vám zpravidla automaticky vrátí do čtyř pracovních dnů.
Důležité je vědět, že již zadaný platební příkaz lze zrušit pouze v případě, že má nastavené datum splatnosti až na následující den nebo později.
Jak postupovat, pokud peníze skončily na cizím účtu?
Samotné banky nemají pravomoc odebrat peníze z cizího účtu a vrátit je na ten váš. Nicméně, mohou vám být nápomocny jako prostředník. V případě, že platba byla odeslána na účet vedený u vaší banky, banka může požádat majitele tohoto účtu, aby vám peníze vrátil. Pokud byla platba odeslána na účet u jiné banky, vaše banka se obrátí na tuto banku a požádá o návrat platby. Pokud se platba nepodaří vrátit odesílateli, banka může na vaši písemnou žádost požádat o kontaktní údaje příjemce platby na základě platných právních ustanovení. Nicméně, je důležité poznamenat, že tento postup platí pouze pro tuzemské platby.
Bankovní tajemství
Vzhledem k ochraně bankovního tajemství nemohou banky identifikovat majitele účtů bez jeho písemného souhlasu. Tato zásada může být v případě chybně zadaných plateb vyjmuta z platnosti. V takovém případě může odesílatel chybné platby požádat banku o identifikační údaje neoprávněného příjemce. Tato žádost může být spojena s poplatkem, který stanovuje každá banka ve svém ceníku, a musí obsahovat důkaz o chybě v provedení platby.
Klient má také možnost přímo kontaktovat banku příjemce platby a požádat o sdělení identifikačních údajů majitele účtu na základě platných právních ustanovení. Avšak, v tomto případě je třeba prokázat, že v důsledku vlastní chybné dispozice utrpěl škodu, a že bez těchto údajů nemůže dosáhnout návratu neoprávněného obohacení.
V případě, že majitel cizího bankovního účtu peníze nevrátí a vy máte jeho identifikační údaje, můžete zkusit vyřešit situaci klasickým vymáháním pohledávky. To zahrnuje výzvu majiteli účtu (nejlépe doporučeným dopisem na jeho adresu) k vrácení peněžní částky. Pokud ani tímto způsobem nedosáhnete návratu peněz, zbude vám podat žalobu u příslušného soudu.