zpět

Od korporátního účetnictví až k prodeji vlastních kvalitních šperků a 90 tisíc followerů

Zakladatelka české šperkařské firmy Moje Olivie s.r.o. Martina Sluková a CEO Citfin Martina Zvěřinová o špercích, úspěchu, kurzovém zajištění i nastupující generaci ve společném rozhovoru.

„Každý šperk je víc než kousek stříbra. Je to příběh, který se pojí s láskou, přátelstvím, rodinou a vzpomínkami. Nikdy jsem neměla ambice zachraňovat svět, ale dnes pomáháme ostatním. Z AI se stal náš kolega. Začínali jsme v kuchyni, pokračovali v garáži a dnes zaměstnáváme desítky lidí v krásných nových prostorech. Nastupující generaci hodně věřím, myslí jinak a mohou změnit spoustu věcí. Proti inflaci mohou firmy bojovat na vlastním hřišti. Navrhujeme vlastní design. Hlavní je se nebát překážek a udělat první krok,“ říká zakladatelka šperkařského fenoménu Moje Olivie s.r.o. Martina Sluková. 

Co vás vedlo ke vstupu do velmi konkurenčního prostředí šperkařství?

Společnost jsem založila v lednu roce 2016. Na začátku to nebylo těžké, ale časově náročné a musela jsem se hodně věcí naučit. Ani ve snu by mě nenapadlo, že budu zaměstnávat desítky lidí, je to obrovská odpovědnost. Pracovala jsem jako účetní v korporátu, syn studoval Diplomatické služby a Public Relations, posléze Podnikání a Management a partner byl po infarktu. Známý nám tehdy nabídnul vzít si nějaké šperky z chirurgické oceli do komise a vše začalo v kuchyni. Líbilo se mi, že nepotřebujeme velké sklady a já jako žena mám ke šperkům přirozeně blízko. Vzpomínám, jak moje máma fotila šperky a balila objednávky, přestože už byla v důchodu. Všichni nám pomáhali. V roce 2017 jsme založili e-shop se stříbrnými šperky Olivie.cz. Postupně jsme zrekonstruovali garáž a já myslela, že jsme na vrcholu. Bylo to krásné období. Nikdy jsem neměla ambice zachraňovat svět, jen jsem se chtěla postarat o svou rodinu. Je skvělé, že Olivie dnes vydělává a pomáhá tím i ostatním. Ať už ve formě charity nebo vytvářením nových pracovních míst, a to je nádherné poslání.

Co vede E-shop? Nebo kamenná prodejna?

Já jsem byla vždy proti kamenné prodejně. Nevěřila jsem, že se uživí, a hlavně jsem nebyla přesvědčena o tom, že jí potřebujeme. Nyní máme prodejnu v centru Ostravy a je to velmi drahé, ale syn věřil, že nutné. Dnes musím uznat, že měl pravdu. Teď už jí potřebujeme. Lidé si chtějí šperky vyzkoušet a osobně vyzvednout. Chtějí při nákupu drahého zboží mluvit s příjemným člověkem, který jim poradí, a to vše naše kamenná prodejna nabízí. Dokonce jsme si pronajali další prostor vedle, kde máme balící centrum a sklad.  

Na sociálních sítích jste vybudovali obrovskou komunitu, píšete blog, jaký je klíč k úspěchu v online světě?

Mít Katku Tichou a Davida Poláka. Samozřejmě to chce víc, ale tihle dva skvělí lidé se nám starají právě o sociální sítě a je to především jejich úspěch. Stále mají nové skvělé nápady, baví je to a jsou v tom dobří. 

Z vašich stránek i z toho, jak mluvíte cítím, že vaše zaměstnance berete opravdu jako součást rodiny…

My máme velmi šikovné lidi. Jsou aktivní, samostatní, neustále přicházejí s novými nápady, jak zlepšovat skladové procesy, jak lépe fotit produkty, co udělat víc pro zákazníka, jak mu usnadnit nákup atd. Zaměstnance si musíte hýčkat a starat se o ně. Oni jsou ti, kteří mohou firmu rozvíjet anebo potopit. Syn na začátku balil objednávky a dnes je generálním ředitelem Olivie. Obklopil se převážně mladými lidmi jeho generace a společně posouvají firmu vpřed. 

O nastupující generaci se tedy nebojíte…

Já mám dnešní nastupující generaci opravdu ráda. Oni se aktivně vzdělávají, chodí na kurzy, čtou knihy, zajímají se o věci, šetří životní prostředí a sportují. Mladí musí dostat úkol, který je bude bavit a musí dostat prostor k jeho naplnění. Pak dokážou skvělé věci. Vidím to u syna, bylo pro mě velmi těžké mu přenechat část mé práce. Ne že bych mu nevěřila, ale myslela jsem si, že „já to přece udělám nejlíp“. Na začátku jsem mu dala velmi špatně ohodnocenou práci a uspěl více než výborně. Postupně jsem mu dávala větší a větší prostor, více odpovědnosti a ono to šlo. Musíte v dnešních mladých vzbudit zájem, práce je musí chytnout za srdce. Tato generace není vůbec ztracená, jak se o nich někdy říká, já osobně jim hodně věřím. 

Jako laik bych řekla, že vaším zákazníkem je především muž, ale ono to tak asi nebude viďte.

Typický zákazník je žena mezi 30-50 lety. Muži jsou pro nás velmi důležitá skupina, ale většinu šperků kupují ženy. Ony totiž kupují šperky pro sebe, pro muže i pro děti. Muži prakticky jen pro ženy. Nikdy bych nevěřila, jak velmi důležité budou šperky v podobě berušek, zvířecích tlapek, motýlků apod. První náušničky pro holčičky jsou velmi důležité a jejich nákup je často rituál s maminkou, takže šperky pro děti jsou na vzestupu.

Ale liší se vše. Ženy vyžadují, aby šperk byl dobře nafocený, ze všech pohledů, vše musí být krásně vidět, jak vypadá např. na ruce nebo na krku. Proto jsme spustili na našich stránkách funkci zkoušení šperků online. Muži toto nepreferují, chtějí jednoduchý a rychlý nákup.

Máte svou značku, máte také svůj design?

Část z naší nabídky jsme si navrhli sami a neustále zvyšujeme podíl šperků s vícevrstvým pokovením. Tyto šperky si udržují svou lesklost a výtečnou kondici mnohem déle než šperky s běžným pokovením. Rádi bychom se i do budoucna věnovali vlastním designům a začali vyrábět také v ČR. V současné době již jednáme s českým výrobcem a věřím, že velmi brzy budeme mít v nabídce šperky vyrobené u nás. Rychlost dodání a kvalita jsou pro naše podnikání zásadní. Vyvážíme na Slovensko, ale zahraniční trhy nejsou v tuto chvíli naší prioritou, soustředíme se na domácí zákazníky.   

Cena stříbra a zlata je dnes nahoře, jak bojujete proti výkyvům a proti inflaci?

Dlouho jsem nechtěla zdražovat a dělám to opravdu nerada, ale v poslední době to bylo nutné. Přesto si myslím, že s inflací firmy mohou bojovat i na domácím hřišti a tady nám pomáhají mladí zaměstnanci, kteří vidí příležitosti tam, kde já ne. Inovujeme, zrychlujeme, zefektivňujeme, prostě chováme se hospodárně tam, kde je to možné, čímž inflaci brzdíme. Zapojili jsme i umělou inteligenci. AI nám vyhledává na webu, pomáhá s návrhy na copywriting a v oblasti grafických návrhů je její role dnes už nezastupitelná.

Cena produktů je i otázkou kurzového rizika, které nesmíme podceňovat. Z pohledu naší společnosti potřebujeme přijmout euro a doufám, že ČR jej přijme co nejdříve.

Chystáte nějaké novinky?

Jak jsem už říkala, začínáme spolupracovat s českým výrobcem šperků. V těchto týdnech pro nás dělají první výrobu, takže se na to všichni moc těšíme. Dali jsme prostor i mladým studentům grafiky a designu a velmi brzy budeme moci nabídnout našim zákazníkům novou kolekci. Koupili jsme pozemek, kde vybudujeme nové sídlo společnosti, balící centrum a sklady. Určitě bychom chtěli jít cestou nejvyšší kvality, to znamená rozšířit nabídku šperků s vícevrstvým pokovením a přírodními kameny. 

Co byste poradila lidem, kteří chtějí podnikat?

Obklopte se těmi správnými lidmi. Hledejte ty nejlepší. A nevzdávejte to po prvním neúspěchu. Důležité je mít se o koho opřít. Já mám štěstí na lidi kolem sebe, pomáhala nám celá rodina i přátelé. Velmi brzy jsem si uvědomila, že není v silách jednoho člověka zvládnout všechny činnosti týkající se podnikání v našem oboru. Často také vidím, že lidé jsou nerozhodní a bojí se udělat ten první krok do neznáma. My o internetovém prodeji nevěděli téměř nic, ale měli jsme chuť, vytrvalost a rádi se učili novým věcem. Dnes, když se rozhlédnu kolem sebe a vidím ten hukot v našem skladu, tak si říkám, že to stálo za to.  

Jak odpočíváte a co vás těší?

Pro mě je nejdůležitější mít spokojenou rodinu. Jsem hrdá na syna Lukáše. To, jak převzal firmu a kam jí posunul za krátkou dobu je neuvěřitelné. Věřím, že díky jeho schopnostem a vzdělání povede společnost správným směrem.

Jsem introvert a potřebuji nějaký čas trávit o samotě, takže procházky lesem se dvěma čumáčky Shiba-Inu jsou pro mě balzámem. Taky hodně čtu, což jsem zdědila po otci. Ten přečetl celou knihovnu a musel se zaregistrovat do další, aby měl co číst. V neposlední řadě miluju dobrodružství a cestování. Byla jsem na Islandu, v Laosu, Vietnamu, Thajsku, na Bali a ve Finsku na severním polárním kruhu.