zpět

Od profesionálního fotbalu k úspěšnému podnikání

„Na poznámky a důležité věci používám propisku a papír. Jedinou reklamu, kterou máme jsou bannery na plotě firmy a na našich autech. Na nedostatek lidí a zakázek si nemůžu stěžovat. Naučil jsem se řídit finance, a ne úplně běžné finanční operace na měnovém trhu. Evropská unie nám svou byrokracií stěžuje podnikání, ale díky vědomostem a schopnostem vše zvládáme.“

Tomáš Gajďok vybudoval silnou a úspěšnou logistickou skupinu Speed FOX, která má zakázky od nadnárodních korporací. Stal se úspěšným podnikatelem a jeho nákladní vozy jezdí po celé Evropě a jeho sklady uskladňuji zboží a materiál pro velké korporátní společnosti.

Svět logistiky a financí se propojuje ve spolupráci českých společností Speed Fox s.r.o. a Citfin. Tomáš Gajďok a Martina Zvěřinová CEO Citfin v rozhovoru o zajištění, fotbale a obchodu.

Jak jste vyměnil fotbalový trávník za dlouhé dálnice?

Nejdřív jsem žil sen profesionálního fotbalisty. Byl jsem dokonce v České reprezentaci do 17 let a hrál jsem za Vítkovice ve 2. české fotbalové lize. Následně přišla nabídka zahrát si v Rakousku, kde jsem zůstal řadu let. Potom ale přišla rodina, dcera a řekl jsem si, že bych se měl živit něčím pořádným (smích). Vydělané peníze jsem v roce 2015 vložil do podnikání a během několika měsíců jsem najednou vlastnil 8 dodávek a měl spoustu zakázek. Postupně jsem vybudoval tři společnosti z rodiny Speed Fox a teď zakládáme čtvrtou. Jedno mi ale zůstalo, od začátku používám na vše tužku a papír. Rád píšu a díky tomu si plánované úkoly lépe pamatuji. Zapisovat si věci do tabletu nebo počítače by u mě nefungovalo.   

Jak se váš obor v čase proměnil a jaké trhy jsou pro vás důležité?

Odhlédnu-li od cen nafty, tak je paradoxní, že největší změna je legislativní. Od roku 2026 musí všichni řidiči dodávek používat tachograf stejně, jako u velkých „tiráků“. Obor malých zakázek, které se vejdou do dodávky s řidičem tř. B půjde dolů. Vyplatí se to už jen na kratší trasy, na které nebude mít tachograf vliv. Prakticky zmizí obor menších zakázek převážených dodávkou na velmi dlouhé vzdálenosti. Tyhle zakázky se prostě nevyplatí.

Jelikož my máme zákazníky z většiny zemí EU, reagujeme na to přeškolením zaměstnanců na řidičské průkazy tř. C a tř. C+E. Je to uměle instalované opatření do života firmy, které si vyžádá změnu a pro hodně malých a drobných firem to bude znamenat konec.

Změny musíme udělat do konce roku 2025, ale chceme být napřed, takže se soustředíme na tuto oblast už teď. Právě pořizujeme flotilu nových kamionů a zakládáme další společnost Speed Fox TRUCK s.r.o., takže investice jsou veliké.

Kde berete zákazníky a jaká reklama se vám osvědčila?

Vím dobře, že bez reklamy to nejde a sociální sítě jsou v mnoha oborech klíčem k úspěchu. My to však máme jinak. Nemáme www stránky a nejsme aktivní ani na sociálních sítích. Jsme tím ojedinělí, ale máme výbornou pozici, ke které jsme se propracovali. V našem oboru jsou neskutečně důležité dobré vztahy a skvěle fungují výborné reference. Našimi zákazníky jsou, jak jsem již zmínil, velké firmy a nadnárodní korporace. Noví přicházejí od těch stávajících. Zcela běžně se přihlašujeme do výběrových řízení. Možná je to nestandardní, ale funguje to.

Samozřejmě jsme začínali s webem a Facebookem, ale postupně jsme přišli na to, že zakázky, které přicházejí tímto způsobem nejsou až tak zajímavé, nicméně i tak jsme měli obrovský převis zakázek nad možnostmi právě díky dobrým vztahům a skvělým referencím. Jediné reklamy, které máme jsou bannery na plotě našeho sídla a brandy našich vozů.

Trh práce je pro firmy složitý, ale pro vás to není problém, jak to děláte?

Je to ve vlnách. Když jsem před 10 lety zakládal firmu, tak na inzerát přišlo 500 životopisů a z těchto uchazečů bylo 10 % použitelných pro tento obor, takže nebylo obtížné najmout schopné lidi. Pak bylo období před COVIDEM a to dorazilo 5 životopisů, takže jsme museli začít hledat aktivněji. To jsme dělali ta například tak, že jsem oslovoval řidiče nákladních aut na benzinkách nebo parkovištích, následně jsem jim nabídl práci v naší společnosti, daný člověk si o naší firmě zjistil reference od ostatních kolegů a dnes takových lidí máme více a již u nás pracují x let. Dneska nám na inzerát odpoví cca 100 lidí a z nich lze vybrat kvalitní zaměstnance, je to pravděpodobně z toho důvodu, že hodně firem propouští. My jsme z Ostravy, což je region s tradičně vysokou nezaměstnaností, takže si na nedostatek lidí nemůžeme stěžovat. Špatná často není ani jejich kvalifikace. Naše pozice na trhu práce je velmi dobrá. V ostatních oborech, a především regionech to musí být mnohem složitější, my máme pobočku v Brně a tam to opravdu složitější je. V současné době máme kolem 40 zaměstnanců.

Dopravci to mají vždycky těžké, cítíte pokles ekonomiky?

Náš obor je neskutečně těžký. Smrtnost firem je obrovská, z 10 firem jich 8 do tří let skončí. My už máme informace, vědomosti a schopnosti, nová firma toto musí budovat, a to je kámen úrazu. Cena za úspěch je velká a opravdu si nejsem zcela jistý, že bych do tohoto druhu podnikání šel znovu, pokud bych měl dnes začínat od začátku. Je to řehole.

Jsme na konci toku cash-flow, a proto máme tak dlouhé splatnosti a musíme být velmi finančně silní, abychom dokázali ten čtvrtrok nákladů bez plateb překlenout. Byrokracie z EU nám v tom zrovna nepomáhá. Obecně jsme však velmi úspěšní a daří se nám skvěle. Máme stabilní zákazníky a jejich síť rozšiřujeme. Na začátku se mi ani nesnilo o tom, že by mohla firma šlapat tak dobře.

Vy jste skvěle zvládli otázku zajištění kurzu…

Tady je to velmi jednoduché. Míra volatility koruny se v čase mění, ale vždy je nějaká a jakmile máte dobu splatnosti delší než např. týden, pak je nevyužívání Forwardů riskantní podnik. My máme dobu splatnosti většinou 90 dnů a zajištění kurzu je pro nás tím pádem nezbytností.

Dlouhodobě koruna posiluje, a když vysoutěžíme nějakou zakázku, tak konečná platba dorazí třeba až za půl roku nebo i rok. Záleží na typu tenderu. Zajištění kurzu je pro nás tedy opravdu nutností.

Oddychová otázka, co vy a odpočinek?

Jako bývalý fotbalista to mám celkem jasné. Dodnes hraji za fotbalový klub FK SK Polanka nad Odrou 4. ligu, s manželkou máme chatu, milujeme hory a s našimi třemi dětmi, psem a kočkou se opravdu nikdy nenudíme :).