zpět

Odpovědnost za autonomní systémy: kdo zaplatí, když se něco pokazí?

31.1.2024

S rostoucím rozvojem autonomních systémů se vynořuje otázka, kdo by měl nést odpovědnost za škody, které tyto systémy způsobí.

Stávající právní předpisy nejsou na tuto situaci připraveny. Většina států světa se v odpovědnosti za škody způsobené autonomními systémy opírá o tradiční principy deliktní odpovědnosti, podle něhož za škodu odpovídá ten, kdo ji způsobil svou vinou.

To však v případě autonomních systémů nemusí být vždy možné. Autonomní systémy jsou často schopny samostatného rozhodování a jednání, takže je může být obtížné určit, kdo za škodu skutečně nese odpovědnost.

Evropská unie se snaží tuto situaci řešit. V roce 2022 předložila návrhy na reformu právní úpravy odpovědnosti za škody způsobené autonomními systémy.

Návrhy se zaměřují na tři hlavní oblasti:

V případě aktivního nasazení autonomních systémů navrhuje Evropská unie systém objektivní odpovědnosti. To znamená, že za škodu způsobenou autonomním systémem bude odpovídat jeho provozovatel, a to bez ohledu na to, zda za škodu nese vinu.

V případě pasivního nasazení autonomních systémů Evropská unie navrhuje systém relativní odpovědnosti. To znamená, že za škodu způsobenou autonomním systémem bude odpovídat jeho provozovatel, ale pouze tehdy, pokud za škodu nese vinu.

Návrhy Evropské komise jsou zatím ve fázi konzultací. Jejich přijetí by mělo významně přispět k řešení otázky odpovědnosti za škody způsobené autonomními systémy.

Potřeba inovativních koncepcí

Návrhy Evropské komise však nejsou bez problémů. Někteří odborníci poukazují na to, že systém objektivní odpovědnosti může být příliš přísný a vést k nepřiměřenému zatížení provozovatelů autonomních systémů.

Jiní odborníci naopak poukazují na to, že systém relativní odpovědnosti může být v případě pasivního nasazení autonomních systémů nedostatečný. V případě, že autonomní systém způsobí škodu, může být obtížné určit, zda za škodu nese vinu provozovatel systému nebo někdo jiný.

Na tyto problémy lze hledat řešení v rámci inovativních koncepcí odpovědnosti za škody způsobené autonomními systémy. Mezi takové koncepce patří například:

Vývoj inovativních koncepcí odpovědnosti za škody způsobené autonomními systémy je důležitý krok k tomu, aby se tyto systémy mohly bezpečně a odpovědně využívat.

Konkrétní příklady autonomních systémů, které jsou již v praxi využívány:

K nejznámějším příkladům autonomních systémů, které jsou již v praxi využívány, patří: