zpět

Osobnost týdne: Martin Grác, PET HARDWARE

Ing. Martin Grác je generálním ředitelem firmy PET HARDWARE, ve které mohou sedláři nakoupit vše, co potřebují pod jednou střechou. Internetový obchod funguje již 33 let a za tu dobu zde nakoupilo více než 60 000 zákazníků. Základní hodnotou pro podnik je poskytování kvalitních produktů a bezkonkurenčního zákaznického servisu, který oceňují zákazníci ze 142 zemí světa. PET HARDWARE vyrostl z malého podniku bez zaměstnanců v globálního internetového prodejce, který pomáhá sedlářům a podnikatelům zkompletovat jejich výrobky kovovými a koženými produkty, jako jsou například přezky, popruhy, či jiné výrobky sedlářského a brašnářského kování.

Ředitel společnosti nám odpověděl na otázky týkající se inflace a také poradil začínajícím podnikatelům, kteří si chtějí splnit své podnikatelské sny.

Jaké byly vaše začátky v podnikání a co byste v dnešní době doporučili těm, kteří si chtějí také splnit své podnikatelské sny?

Začínali jsme jako malý obchod s několika produkty. Po zkušenostech s prodejem zvířat jsme se začali specializovat na výrobu a prodej chovatelských potřeb jako jsou řetízky a provazová vodítka. V roce 1997 jsme při povodních přišli o vše a začali jsme od nuly. O pár let později jsme už ale nabízeli ucelený sortiment sedlářského kování a začali se prosazovat i v zahraničí. Nyní téměř 90 % zboží jde na export do více než 140 zemí světa. Co bychom doporučili? Věřit si a nebát se.

Jak na vás dopadá inflace, se kterou se Česká republika momentálně potýká?

Dopadá na nás jako na všechny ostatní. Snažíme se ale neřešit věci, které nemůžeme přímo ovlivnit. Co se týče energií, nyní investujeme do fotovoltaiky ve snaze zajistit si snížení nákladů na provoz. Příjemným vedlejším efektem je i ekologie.

Vztahy s obchodními partnery jsou pro byznys klíčové. Každá firma má svůj způsob, jak se je snaží udržet a podpořit. Jak k této věci přistupuje vaše firma?

Snažíme se naslouchat zákazníkům a jejich potřebám. Nové produkty vychází zejména z těchto podnětů. Obchodním partnerům vycházíme maximálně vstříc. Klademe důraz na špičkový zákaznický servis a samozřejmě kvalitu zboží.

Vzhledem k dlouhodobé nízké nezaměstnanosti v ČR se firmy neustále potýkají s nedostatkem kvalitních lidí. Trh práce je vyčerpaný, co děláte, abyste získali kvalitní nové kolegy, a udrželi spolehlivé stávající zaměstnance?

Jsme rodinná firma a opravdu u nás pracují rodiny, se kterými máme kamarádské vztahy. Zakládáme si na tom, že kdo k nám přijde, už neodejde. Dovoluji si tvrdit, že to u nás funguje trochu jinak než v běžné firmě.

Kde spatřujete největší výhody českých firem? V čem za zbytkem světa pokulháváme a co je naopak naší rozdílovou kvalitou?

Máme u nás spoustu šikovných řemeslníků, kteří se nebojí pracovat rukama a touto prací se živit.

Když potřebujete dobít „baterky“, najít novou inspiraci nebo se jen zrelaxovat a pobavit, jaký je váš recept?

Vyrazit do přírody – pěšky, na kole, nebo na golf, klidně sám a „vyčistit si hlavu“.

Co by každý člověk měl podle vás alespoň jednou za život udělat?

Jednou za život udělat? Já myslím, že celý život – každý den by měl člověk dělat věci, co ho baví a naplňují, aby měl večer pocit, že ten den stál za to.