Osobnost týdne: Petr Špaček, Agriwell s.r.o.
Každé rozhodnutí v životě je poměrem rizika a zisku říká Petr Špaček, který téměř 5 let působí jako Group CFO ve společnosti Agriwell s.r.o. Pan Špaček je člověk s bohatými pracovními zkušenostmi, mluvící německy, anglicky a aktuálně pracuje na zlepšení své ukrajinštiny. Celou svou profesní kariéru zasvětil finančním trhům a bankovnictví.
Agriwell je obchodní společnost zajišťující již přes 13 let distribuci bio/organických zemědělských komodit na trhy západní Evropy. Systematicky budujeme vertikálně integrovaný obchodní model, který zákazníkům umožňuje plánovat budoucí sklizně a kontrolovat kvalitu, čímž garantujeme stabilní množství certifikovaných ekologických produktů. Mezi hlavní distribuované komodity patří olejniny, primárně len a slunečnice. Díky týmu profesionálů, dlouholetým zkušenostem s procesy a řadou certifikací, vlastnímu skladovému centru v ČR a celkovému zákaznickému servisu se řadí mezi nejstabilnější a nejspolehlivější distributory v Evropě.
Finanční ředitel firmy Agriwell s.r.o. odpověděl na naše otázky ohledně aktuální situace týkající se inflace a distribuce zemědělských komodit.
Jakým způsobem se vaše firma vypořádává s růstem cen a jak aktuální inflace ovlivňuje váš business?
Primárně největší nápor ceny energií nesou výrobní podniky, ale i my se s tímto tématem potýkáme. Ať už se jedná o provozní energie na kanceláře a skladovací halu nebo o nárůst cen spotřebního materiálu, jako jsou obaly, etikety či palety. Jinak řečeno, těžko najdete komoditu, jejíž cena nebyla postižena inflací, výpadky v dodavatelských řetězcích, v některých případech i snahou dodavatelů zdražit tam, kde nebylo potřeba, protože „trh to snese“. Samostatnou kapitolou je nárůst cen ropy, což se promítá do cen přepravy, která v našem případě představuje tisíce kilometrů.
Pozitivní zprávou je, že trh je obecně ochoten akceptovat navýšení cen. Mezinárodní situace ukazuje, že panika ustupuje a osobně věřím v možnosti stabilizace cen, a to v poměrně krátkodobém horizontu (6-9 měsíců). V poslední době také vnímám zpomalení růstu cen u některých komodit, jako je již zmíněná ropa, tedy doprava. Otázkou je jaký tlak vyvolá inflace na další růst mezd.
Co vás v poslední době ve vašem podnikání pozitivně překvapilo?
Překvapil mě hlavně přístup k možné budoucí „krizi“, která by „mohla být obdobná“ jako ekonomická/likviditní krize let 2007–2009. V té nedávné převládala na trhu panika, zastavovaly se investice, utahovalo se úvěrování, vše se zastavilo a čekalo se, co se stane. V té současné si firmy uvědomují možná rizika do budoucna a našlapují sice opatrně, ale i tak rozvíjí obchod, investují a soustředí se na výkon. Což vede k menšímu snížení objemu investic, menšímu propouštění, zkrátka „ekonomika jede dál“, což považuji za opravdu nejlepší cestu k mitigaci negativních dopadů případné ekonomické krize. Stejně tak mě těší ochota zaměstnanců se podílet na rozvoji firmy i v těchto nejistých časech.
Jaké máte vize a plány pro rozvoj vaší společnosti?
Po dokončení výstavby kanceláří a skladové haly v loňském roce řešíme nyní možnosti dalšího rozšíření plochy skladů a strojní vybavení na zvýšení přidané hodnoty na zboží, jako je čistička, balička a sušička. Vzhledem k rychlosti vydávání stavebních povolení si ale dovoluji tvrdit, že se to týká až roku 2023.
Máte nějaký vzkaz ostatním podnikatelům v ČR? (motto)
Firma bez lidí je jen IČO. Schopní lidé bez motivace odejdou tam, kde budou motivováni. Moje odpovědnost vůči majiteli je sice také o řízení a efektivitě nákladů, ale šetřit na lidech je to nejhorší, co můžete udělat.
„Starejte se o své zaměstnance, motivujte je, naslouchejte jim, věřte jim.“
Máte ve firmě/práci nějaký rituál?
Nezapomínáme, že naši zaměstnanci jsou lidé. Přejeme si k narozeninám, výročím, svátkům. Čas od času proběhne team building a to celofiremní, či prostě spontánní mezi zaměstnanci. Tyto spontánní, neplánované akce dokazují, že to celé funguje. A za to jsme všichni vděčni.