Osobnost týdne: Daniela a Jiří Semecký, Ego dekor s.r.o.
Morálka v businessu se stále nosí.
Partnerství dvou tradičních rodinných českých firem dává smysl. Generální ředitelka Citfin Martina Zvěřinová u jednoho stolu s Danielou a Jiřím Semeckými, majiteli Ego dekor s.r.o. hovořili o euru, green dealu a o mezinárodním obchodě.
„Příští rok budeme slavit 30 let firmy. Moje žena a já jsme začínali v kamenném obchodě na Maltézském náměstí v Praze, kde jsme prodávali kovový nábytek. Postupně přicházely zakázky na vybavení bytů, hotelů a administrativních budov. Z menší výrobní firmy jsme se transformovali a začali dovážet prvotřídní funkční a dekorační zboží pro vybavení interiérů, domů i zahrad z celého světa, ale 60 % dodavatelů je z Evropy a jejich podíl zvyšujeme. Věříme v kvalitní evropskou výrobu. Jako Čech chci mít v peněžence dál českou korunu a Green deal neřeší, kudy skutečně teče do lodi.“ Říká Jiří Semecký se svou ženou Danielou, zakladatelé společnosti Ego dekor s.r.o.
Platí, že prodáváte „vše, co nikdo nepotřebuje, ale všichni chtějí“?
Už to není zdaleka o tom, co si postavíte na stůl nebo na komodu či pověsíte na zeď, to už dávno není pravda. Stejně tak, jak se postupně přesouvá naše dodavatelská síť z Asie do Evropy, tak se mění i charakter výrobků od čistě dekoračních k funkčním. Dřív jsme měli jarní a zimní sezónu, dnes máme sezónu 11 měsíců v roce. Naším důležitým segmentem jsou věci pro zahradu, k životu na ní, udržování, zkrášlování včetně grilování, stolování atd. Dekorační věci dnes tvoří asi 3 % všeho zboží, drtivá většina je funkční.
Jaké trhy jsou pro vás nejdůležitější?
Dnes je každý zvyklý, že se vše dováží z Číny. My touto cestou nechceme jít a nejdeme. S mojí ženou jsme se rozhodli, že se vždy budeme snažit dávat přednost kvalitě před cenou. I když se to může jevit jako pošetilé, tak proti dovozu z Číny z našeho pohledu hovoří především morální hledisko ve všech aspektech. Dovážíme i z Číny, ale 60 % importu je ze zemí Evropy jako je Španělsko, Portugalsko, Francie, Německo, Holandsko a pobaltské země. Velký podíl na dovozu mají také USA, Vietnam a Indonésie. Takže ano, dovážíme i z Číny, ale zbytek světa rozhodně vítězí.
Kdo jsou vaši dodavatelé? Lze dnes spolupracovat v tomto odvětví s malými rodinnými producenty např. svíček a drobných dekorací?
Spolupracujeme prakticky pouze s velkými výrobci. Homemade či handmade drobní producenti není pro nás cesta. Ne snad, že bychom nechtěli, ale v zahraničí narazíte na problém certifikace. Tito rodinní potenciální dodavatelé nejsou schopni zaručit původ práce a materiálu při výrobě. Čeští výrobci nám zase nejsou schopni dát na své produkty exkluzivitu. I my si musíme vybírat své partnery, takže naše zboží nemůžeme dodávat všem. Je běžné, že na menším městě máme pouze jednoho odběratele. Nejedná se o „tuctové“ zboží. Vyžaduje kvalitní prezentaci a nelze dopustit devalvaci ceny v rámci malého regionu.
Jak se podnikatel s 30letou zkušeností dívá na zavedení eura v ČR a Green deal?
Jako Čech a patriot pořád vidím důležitost a benefity, které nám přináší koruna. Naši měnu mám prostě rád, ale jako podnikatel jsem pro zavedení eura. Už dnes se snažíme o neting, ale ne vždy se to daří, takže směňovat prostě musíme, ale raději bychom nakupovali a prodávali v eurech.
Green deal je složitá otázka, ale ve zkratce - Evropa to prostě přehnala. Je jasné, že nějak se postavit k „zelenému“ tématu je potřeba. Evropa zakazuje plastová brčka, přitom 99 % potravin je baleno do plastů. Velké množství zboží se dováží přes půl světa kontejnerovou lodí, která nemá žádné emisní limity, ale do osobních aut dáváme motory s obsahem 1,0l. Green deal je důležitý, ale měl by se dělat úplně jinak. Prioritou by mělo být, kudy „nejvíc teče do lodi“ a neřešit drobnosti.
Je něco, co byste chtěl poodhalit z toho, co chystáte na příští rok?
Zvětšujeme showroom pro naše zákazníky tak, aby vyhovoval kvalitě našeho zboží. Čeká nás jubilejní rok, výročí 30 let firmy, takže budeme dělat řadu akcí pro naše zákazníky. V neposlední řadě snad dostaneme po sedmi letech stavební povolení pro úplně nové sídlo včetně showroomu v Jílovém u Prahy. Je neuvěřitelné, že to trvalo úřadům tak dlouho, stát tím přichází zbytečně o peníze.
Také se domníváte, že koruna bude v příštím roce oslabovat? Jak se s tím vypořádáváte?
Až ČNB začne se snižováním sazeb, koruna bude slábnout. Protože jsme firma, která nemá dluhy, máme skvělé cash-flow a jsme finančně velmi silní, tak jakmile tento okamžik nastane, začneme kupovat eura a další měny, abychom v budoucnu nemuseli zdražovat. Poptávka je ochlazená, takže jsme v posledním roce dvakrát zlevňovali a ceny půjdou dolů ještě v lednu. Udržujeme si zásoby zboží, které budeme prodávat ještě za původní ceny, takže i to je způsob, jak získat konkurenční výhodu a být pro naše zákazníky dobrými partnery. Stále věříme, že nebudeme muset zdražovat a pokud by se k tomu schylovalo, jsme připraveni si mírně zkrátit i marži, když to samozřejmě půjde. Zdražování je pro nás až na posledním místě. Co se týče pohybu koruny samotné, tam mám plnou důvěru ve svého dealera.
Nezaměstnanost klesla v ČR na 3,5 %, cítíte problémy na trhu práce? Celý váš team prezentujete na vašich stránkách, to se dnes téměř nevidí.
Trh práce je napnutý, že už to snad ani víc nejde. Když jsme před 7 lety udělali výběrové řízení, a jelikož dáváme nadstandardní platy, měli jsme až 50 uchazečů a všichni museli ukázat, že skutečně něco umí. V tomto je výborná moje žena, která assessment centra zajišťovala. Dneska jsme rádi, když někdo na inzerát odpoví. Zaměstnancům je třeba se podstatně více věnovat. Pokud odhlédnu od lidského rozměru i čistě finančně se to prostě vyplatí. Než riskovat, že mi odejde klíčový člověk, raději mu přidám a dám mu služební auto, abych ho udržel, protože vím, že druhého takového budu hledat těžko. Také proto máme zaměstnance, kteří jsou s námi v Ego dekor už 14 let.
Dnes ve firmě pracují i naše děti formou brigád, zatím to tak nevypadá, ale čas ukáže, jestli se jim bude chtít firmu dál rozvíjet a pokračovat v tom, co jsme s mojí ženou Danielou vybudovali.