zpět

Osobnost týdne: Stanislav Kysilka, SUNBIKE CK

Cestování a sportování je životní vášeň. Tak to bylo i v případě Stanislava Kysilky. V období totality hodně cestoval do rumunských a bulharských hor, na Kavkaz a do dalších států bývalého Sovětského svazu. V té době byl pan Kysilka aktivní horolezec a získával zkušenosti s organizováním výprav do hor.

Stanislav Kysilka začal po revoluci ihned podnikat, a jelikož vystudoval technickou kybernetiku, první firma byla na budování počítačových sítí. Současně s ní, ale také vznikla cestovní kancelář, kterou můžeme znát pod dnešním názvem SUNBIKE.

Jak jste tehdy zvládal dvojí podnikání a proč zrovna cestovní kancelář?

Firmám to společně fungovalo až do roku 2002. Tehdy mi můj počítačový společník navrhl, abych se zabýval už jen cestovkou. Bylo to pochopitelné, protože jsem cestoval stále více a v počítačové firmě jsem byl stále méně.

V roce 2010 jsme cestovku přejmenovali na SUNBIKE, protože hlavní zaměření jsou cyklistické zájezdy. Cykloturistika je naším dalším velkým koníčkem, který přerostl v práci snů. Organizujeme a průvodcujeme cyklo zájezdy po Evropě. Navíc děláme expediční cyklistické výpravy po celém světě pro malé skupiny.

Jaké byly vaše začátky v podnikání a co byste v dnešní době doporučil těm, kteří si chtějí také splnit své podnikatelské sny?

Většina podnikatelů asi řekne, že začátky byly krušné. Já to ale takto necítím. Samozřejmě jsem mnoho nocí nespal, když nebylo na zaplacení výplat nebo sociálního a zdravotního zabezpečení. Cestovka v prvních letech dělala jen málo zájezdů ročně, takže to byla taková praktická škola cestovního ruchu. Když už počet zájezdů narostl, začal jsem se naplno věnovat organizaci zájezdů a počítačovou firmu jsem opustil.

Pokud někdo máte svůj podnikatelský životní sen, tak moje doporučení je: jděte do toho! Dělejte, co vás baví na plné obrátky, a na nic se neohlížejte. Vložte do podnikání svoje srdce. Udělejte si z klientů svoje kamarády. Važte si jich a splňte jim jejich přání. Potom se vám jako zpětná vazba vrátí úspěch. Když člověka jeho práce baví a dělá jí rád, zákazníci to cítí. Co považuji za úspěch? Plné zájezdy spokojených klientů, kteří se vracejí a doporučují cestovku dalším kamarádům.

Všeobecně se hovoří o přicházejícím poklesu domácí ekonomiky. Dělá vaše firma nějaké kroky proto, aby rok 2023 zvládla bez dopadů recese?

Naše cestovní kancelář SUNBIKE dělá výhradně zahraniční cyklistické a lyžařské zájezdy. Když jsme loni v létě domlouvali s hotely a penziony termíny ubytování na roky 2023 a 2024, byli jsme velmi překvapeni. Většina lepších termínů už byla obsazena. V Evropě se očekává velmi silná cestovatelská poptávka na uvedené roky. O krizi nikdo nemluví. Po období covidu chtějí všichni cestovat a žít naplno. Myslíme si, že minimálně ještě rok 2023 bude v cestovním ruchu velmi úspěšný.

Vztahy s obchodními partnery jsou pro byznys klíčové. Každá firma má svůj způsob, jak se je snaží udržet a podpořit. Jak k této věci přistupuje vaše firma?

Obchodními partnery jsou pro nás majitelé hotelů, penzionů, lodí v Chorvatsku a kempů. Snažíme se s nimi udržovat přátelské vztahy. S mnohými z nich se osobně navštěvujeme i mimo sezónu, dáváme si dárky a jsme v neustálém emailovém kontaktu. Díky tomu máme někdy lepší podmínky než jiné renomované cestovní kanceláře.

Vzhledem k dlouhodobé nízké nezaměstnanosti v ČR se firmy neustále potýkají s nedostatkem kvalitních lidí. Trh práce je vyčerpaný, co děláte, abyste získali kvalitní nové kolegy, a udrželi spolehlivé stávající zaměstnance?

V cestovním ruchu potřebujeme spolupracovníky, kteří své profesi dají všechno. Klienti to rychle ucítí, když se průvodce pojede jen tak svézt. Proto je výběr lidí veliký problém. Vedení cestovky organizováním zájezdů žije dnem i nocí. Cestování je náš život, kterému podřizujeme absolutně všechno.

Kde spatřujete největší výhody českých firem? V čem za zbytkem světa pokulháváme a co je naopak naší rozdílovou kvalitou?

Někdy české cestovní kanceláře přijdou s nápady, které potom jiné evropské organizace těžko dohánějí. To jsou například cykloplavby po chorvatských ostrovech. Češi naložili horská kola na paluby lodí pro přibližně 20 až 30 klientů. S nimi potom objížděli ostrovy jako je Hvar, Brač, Korčula, Vis a další. Vznikla z toho exotická cyklistická dovolená na lodi. Na kole se projede každý den jiný ostrov. Ubytování a stravování je zajištěno. K tomu koupání a večírky při kytaře.

Cizí cestovní kanceláře včetně chorvatských a slovinských tento fenomén dlouho opomíjeli. Během posledních dvou tří let se probudili a snaží se Čechům konkurovat.

Když potřebujete dobít „baterky“, najít novou inspiraci nebo se jen zrelaxovat a pobavit, jaký je váš recept?

Naše práce je to, co nás baví. Proto nepotřebujeme žádné dobíjení. Nejhorší je administrativa a práce v kanceláři. Jakmile ale vyjedeme s klienty = kamarády na naše cyklistické zájezdy, jsem ve svém živlu. Jsme obklopeni podobně sportovně naladěnými lidmi. Cyklistka je to, co nás všechny baví. K tomu poznáváme nová krásná místa po Evropě a celém světě a zažíváme nádherné zážitky.

Co by každý člověk měl podle vás alespoň jednou za život udělat?

Někdy se nám stává, že lidi chtějí vzít své děti v průběhu roku na cesty, ale škola jim to nedovolí. Trochu to chápeme, ale na druhou stranu jsme z toho smutní. To proto, že cestování dává každému z nás tu nejvyšší školu života. Každý člověk by měl jezdit a poznávat cizí země. Pokud by všichni strávili nějaký čas ve světě, nemuseli bychom potom řešit tolik malicherných problémů všedních dnů.

Proto neváhejte a vydejte se do světa. Cestujte a poznávejte. Získáte moudrost a nadhled a život bude mnohem lehčí.