Panamský průplav vysychá. Lodě mají zpoždění a dopadá to i na ceny přepravy
S největším suchem za posledních sedmdesát let se momentálně potýká Panama. Situace je vážná a silně se to dotýká i oblasti logistiky, zejména pak lodní dopravy. Panamský průplav bojuje s rekordně nízkým stavem vodní hladiny a tamní Správa Panamského průplavu prakticky každodenně řeší, jak tento problém řešit.
Správa Panamského průplavu ale příliš možností k řešení v praktické rovině nemá. Pokračuje proto v trendu, který nastavila už před několika měsíce a pro další měsíce ještě víc omezí počet lodí, které tuto vodní cestu využívají.
Nízký stav vodní hladiny je totiž podle Správy Panamského průplavu velkým rizikem pro bezpečný průplav. Výsledkem tohoto opatření, tedy dalšího omezení počtu lodí, však může být další růst cen za přepravu zboží po světových oceánech. Negativně by to tak mohlo dopadnout na míru globální inflace, se kterou se vlády a centrální banky po celém světě snaží v posledních měsících usilovně bojovat.
Správa Panamského průplavu se snaží vodou šetřit. Její vedení v letošním roce přišlo s nejrůznějšími opatřeními, které k tomu měly přispět. Už před pár týdny se počet lodí, které Panamským průplavem proplouvají, dramaticky snížil. Vedlo to k nemalým časovým zpoždění, i k tomu, že řada lodí musí na využití Panamského průplavu i dlouho čekat.
Nyní se Správa Panamského průplavu rozhodla počet rezervačních denních slotů ještě snížit a maximálně může Panamský průplav každý den nyní využít jen 31 plavidel. V dalších týdnech se ale bude tento počet ještě zpřísňovat. Meteorologové zároveň upozorňují, že podobné počasí bude převládat i v dalších měsících.
Panamský průplav je pro globální logistiku nezbytný. Silně zkracuje čas a vzdálenost na cestě mezi Atlantským a Tichým oceánem. V běžných dobách je Panamský průplav nepřetržitě v provozu a ročně jej využívá okolo třinácti až čtrnácti tisíc lodí. Z hlediska globální lodní dopravy má Panamský průplav podobný význam jako kupříkladu Suezský průplav v Egyptě. Nyní ale musí provozovatelé lodní dopravy řešit, jak na nízký stav vodní hladiny v Panamském průplavu reagovat.
Pro Panamský průplav a stav jeho vodní hladiny je totiž klíčové Gatúnské jezero, které ale získá vodu zejména z dešťových srážek. Voda z Gatúnského jezera následně míří do systému zdymadel kanálu. Správa Panamského průplavu ale už několik týdnů v řadě uvádí, že stav vodní hladiny je bezprecedentně nízký.
Rok 2023 se podle odborníků z globálního pohledu řadí mezi nejsušší a nejteplejší období v historii, k čemuž dopomohl i nepravidelný klimatický jev El Niňo. Správa Panamského průplavu k tomu říká, že třeba letošní říjen byl v Panamě nejsušší od počátku měření, které odstartovalo v roce 1950.
Jelikož se kvóty v případě Panamského průplavu v posledních týdnech stále snižují, začínají provozovatelé lodí zvyšovat ceny za čekající dny. Řada z nich se zároveň čím dál častěji kloní k delším objízdným trasám, které však zároveň negativně dopadají na konečné ceny pro spotřebitele. Negativně k tomu přispívají i častá zpoždění, které způsobují, že k dispozici je z globálního pohledu méně plavidel, což se taktéž na cenách podepisuje.