Podnikatelská důvěra stagnovala na 96,2b., spotřebitelé přestávají spořit
Klíčová oblast spotřebitelské důvěry jde mírné nahoru. Dílčí data však mnoho optimismu nepřinášejí. Důvěra spotřebitelů jde v prosinci po třech měsících opět nahoru a zakotvila na 92,3 bodech. Nejvýše letos byla v srpnu, kdy pokořila hranici 106b.
Přestože se celková důvěra spotřebitelů mírně zvedá, stále zůstávají podstatné hrozby. Podle dílčích ukazatelů je jasné, že podíl respondentů mezi spotřebiteli, kteří očekává zhoršení celkové ekonomické situace je stále hrozivě vysoký. Naopak se mírně snížil podíl těch, kteří počítají se zhoršením své vlastní ekonomické situace. Obavy z budoucího růstu cen zůstávají extrémně vysoké a není se co divit. Listopadová inflace dosáhla na 6 % a je téměř jisté, že v prosinci se dočkáme ještě vyššího tempa. Počet těch, kteří se obávají ztráty zaměstnání šel opět mírně dolů, méně je však i těch, kteří budou moci tvořit rezervy.
V době nejistoty lidé neutrácejí, ale tvoří rezervy. Dnes nemohou tvořit ani ty. Mix toho, že spotřebitelé nevěří, že budou schopni něco uspořit, výrazné obavy z růstu cen a očekávání zhoršení celkové ekonomické situace je výraznou hrozbou. Jediným pozitivním faktem je, že se zatím neobávají ztráty zaměstnání. Pokud by se zvedl počet těch, kteří se bojí nezaměstnanosti, útraty, a tedy maloobchodní tržby, by letěly rychle dolů.
Ani u podnikatelů v oblasti služeb není situace jednoduchá. Podíl těch, kteří hodnotí celkovou ekonomickou situaci pozitivně šel rapidně dolů. Naopak je mírně vyšší počet těch, kteří věří v silnou spotřebitelskou poptávku.
Dobrou situaci hlásí podnikatelé ve stavebnictví. Nedostatek bytů a jejich rostoucí cena znamenají, že šel dolů počet těch, kteří hodnotí poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou.