Poslední měsíc růstu tržeb maloobchodníků, přijde pád
Dnes zveřejněné domácí maloobchodní tržby za únor podle ČSÚ meziročně vzrostly o 4,6 %. Meziměsíčně pouze stagnovaly. Obě čísla jsou studenou sprchou, protože trhy počítaly s vyšším růstem chuti utrácet. Nákupy přes internet dokonce padají.
I když jsou dnešní čísla velkým zklamáním, přesto je únor posledním měsícem, kdy je na číslech patrný alespoň částečný pozitivní vliv nízké srovnávací základny s loňským rokem. V únoru roku 2021 totiž tržby maloobchodníků klesly meziročně o 5,2 %, ale už v březnu rostly o 9,2 %, takže příští měsíc bude zlomový a bude to mít drtivý dopad na meziroční srovnání útrat Čechů.
Dalším důvodem nižšího spotřebitelského apetitu Čechů v nadcházejících měsících bude obava o budoucí příjmy a všeobecný strach z války na Ukrajině. Ceny letí nahoru v řadě oblastí a spotřebitelé budou muset přehodnotit své priority v nakupování. Nákup zbytných a luxusních věcí, stejně jako zboží dlouhodobé spotřeby, budou Češi odkládat na lepší časy.
Češi utráceli zejména v nespecializovaných prodejnách. Tržby maloobchodníků s děvy a obuví šly meziročně nahoru o 119,3 %. Za sport a kulturu se utrácelo o 34,6 % více než loni. Více spotřebitelé utráceli ale i za vybavení domácností a sice o 17,3 % nebo za počítače a telefony o 11,3 %.
V poslední době však Češi opustili internet a vrátili se do kamenných obchodů. Internetové zásilky totiž klesly o 10,1 %. Obecně platí, že za nepotravinářské zboží utráceli spotřebitelé o 9,8 % více než loni a za potraviny naopak o 3,8 % méně. Útraty za pohonné hmoty šly nahoru o 12,3 %. Do zvýšených tržeb maloobchodníků promlouvají pochopitelně rostoucí ceny.