Osobnost týdne: DOSSIGN! spol. s r.o., Vladimíra a Jaromír Dostálovi
Firma DOSSIGN! spol. s.r.o. se specializuje na velkoobchod záclon, dekoračních látek a stínící techniky. Za 12 let existence na českém a slovenském trhu se společnost stala nepostradatelným dodavatelem více než 200 klientům. Dováží materiály z mnoha zemí Evropské unie, především z Německa, Itálie, Španělska, Francie a Řecka. Mezi klienty patří přední čeští architekti a designéři, designérské ateliéry a studia včetně obchodů s bytovým textilem.
DOSSIGN! spol. s.r.o. si zakládá na kvalitě materiálů, promptním dodáním a nadstandardním servisu pro své zákazníky.
Jaké byly vaše začátky v podnikání?
Žádný začátek podnikání není lehký. Neznám takový byznys, kde by vše šlo na začátku jednoduše. Ani naše podnikání nebylo výjimkou. S manželkou se v branži pohybujeme přes 20 let a když přišla nabídka od našeho dodavatele na zastupování německé firmy UNLAND (předního německého výrobce dekoračních látek) na českém a slovenském trhu, neváhali jsme. Po nějakém čase nám však nabídka jednoho dodavatele přestala stačit, a tak jsme začali rozvíjet naši značku. Dnes máme v nabídce cca 5000 různých materiálů od mnoha předních Evropských výrobců. Oslovit však potenciální odběratele, navštívit je se vzorky našich materiálů, ladění objednávek a dodávek zboží, kondice a dohody s našimi dodavateli a odběrateli, to vše, a ještě mnohem více nás prvních 7 let stálo mnoho sil a času. V podstatě jsme chodili domů jen spát, vše ostatní muselo jít stranou. Jen pro představu, ročně najíždíme cca 80 tisíc km. Já sám se v obchodě pohybuji od svých 18 let, tak už jsem věděl do čeho jdu. S manželkou se ale navzájem v práci (pracujeme spolu, jsme spolu 24 hodin denně) podporujeme, a proto nám to ve firmě i v soukromém životě „šlape“.
Co byste v dnešní době doporučili těm, kteří si chtějí také splnit své podnikatelské sny?
Těm, kteří v dnešní době uvažují o podnikání doporučuji, aby si ujasnili 3 věci:
Když chci v něčem podnikat, musím o tom něco vědět – je spousta „podnikatelů“, kteří o svém oboru nic neví a přesto podnikají, to je velká chyba a podle toho jejich podnikání vypadá, bohužel to v konečném důsledku většinou „odnesou“ jejich klienti.
Spoléhat se sám na sebe a dát tomu vše – smířit se s tím, že aby firma vzkvétala, není to jen 8 hodin práce, jste 24 hodin k dispozici svým klientům, jinak to nemá smysl, první roky také zapomeňte na dovolenou
Než vůbec začnu, musím provést průzkum trhu – myslím, že toto není třeba komentovat.
Všeobecně se hovoří o přicházejícím poklesu domácí ekonomiky. Dělá vaše firma nějaké kroky proto, aby rok 2023 zvládla bez dopadů recese?
Za těch 12 let co jsme na trhu již máme stálý okruh klientů co se k nám k naší nesmírné radosti pravidelně vrací. To jsou klienti, pro které rádi uděláme maximum co do servisu či cenotvorby. Všeobecně je to také o tom, že se snažíme optimalizovat zásoby na otáčkové zboží, vyjednáváme lepší kondice s našimi dodavateli a hledáme cesty, jak ještě více ušetřit vstupy. Samozřejmě, že jako všude, i my jsme museli naše ceny zvýšit, a to díky inflaci, snažíme se ale dopad na naše odběratele minimalizovat. Bedlivě také sledujeme finanční a politickou situaci v ČR a ve světě, abychom například predikovali případné výkyvy Eura či výpadky v dodavatelsko – odběratelských vztazích.
Vztahy s obchodními partnery jsou pro byznys klíčové. Každá firma má svůj způsob, jak se je snaží udržet a podpořit. Jak k této věci přistupuje vaše firma?
Dobré vztahy s našimi obchodními partnery na obou stranách jsou pro nás alfou a omegou našeho podnikání. Na straně naší a našich dodavatelů je to serióznost a důvěra. S mnoha dodavateli jsme od začátku našeho podnikání, známe se osobně, navštěvujeme se, známe jejich „know how“, u mnoha z nich máme online přístup do jejich přehledu skladových zásob. Vzájemně si vycházíme vstříc… Každého nového dodavatele si ale nejprve prověřujeme a to, zda je schopen dostát nabídky, kterou prezentuje. Zda materiály, které dodává jsou opravdu skladem, nebo zda materiál, který je nehořlavý, opravdu nehořlavý je…
V dnešní době obrovské konkurence na trhu si nemůžeme dovolit neserióznost. Na straně naší a našich odběratelů se snažíme být v kontaktu tak často, jak jen to je možné. Snažíme se maximálně vyhovět přání našeho klienta, i když to někdy nejde na 100 %, ale klienti, co s námi spolupracují to ví a mnohokrát se přesvědčili, že pro to děláme maximum. Naše klienty pravidelně navštěvujeme, organizujeme dny otevřených dveří, zasíláme jim vzorky materiálů zdarma, máme velmi zajímavý klientský program a třeba VIP klientům před Vánoci zasíláme vánoční dárky…
Vzhledem k dlouhodobé nízké nezaměstnanosti v ČR se firmy neustále potýkají s nedostatkem kvalitních lidí. Trh práce je vyčerpaný, co děláte, abyste získali kvalitní nové kolegy, a udrželi spolehlivé stávající zaměstnance?
Získat loajálního, schopného a učenlivého zaměstnance je dnes, řekl bych, „nadlidský“ výkon. Mnoho uchazečů o práci jasně ví, jaké ohodnocení by za svojí práci chtěli a co by k ní potřebovali. Málokterý však ví, co se od něj očekává a chce toho dostát. Naše branže je velmi specifická, a i my se stále, i po 12 letech, učíme. Nového zaměstnance je velmi časově náročné zaškolit, někdy to trvá i 2 roky, než zaměstnanec pochopí všechna specifika naší práce. Snažíme se proto, aby naši zaměstnanci byli neustále proškolováni a aby byli ohodnocováni i na základě své cílevědomosti a zodpovědnosti ke svojí práci, která se v konečném důsledku odrazí na spokojenosti našich klientů, potažmo obratech naší společnosti.
Kde spatřujete největší výhody českých firem? V čem za zbytkem světa pokulháváme a co je naopak naší rozdílovou kvalitou?
Češi odedávna patřili mezi špičky nejen Evropě. Vybavuje se mi příhoda z Číny. Byli jsme tam na návštěvě na pozvání našeho obchodního partnera. Vzal nás do muzea tkalcovství v Šanghaji a tam nám ukázal pamětní desku kde byl vzdán hold československému patentu na „tryskový stav“ z roku 1978. Stále na to myslím, a to je to již 10 let. Dodnes jsem na to velmi hrdý. My češi si bohužel našeho „rodinného stříbra“ moc nevážíme, asi je to v naší národní povaze. Za posledních 30 let jsme prodali nebo nechali zkrachovat vše co v této zemi bylo po dekády na světové úrovni, naše strojírenství, tkalcovství, potravinářství atd. Na druhou stranu, a to je naše nesporná výhoda, umíme si se vším poradit, alias „zlaté české ručičky“. Za mě bychom měli více využívat toho, že jsme v „srdci Evropy“ a být partnerem nejen pro „západ“, ale i pro „východ“. Ve světe je stále slyšet dobrá odezva na to, když se řekne „made in Czechoslovakia“. Snad to tak bude i v budoucnu.
Když potřebujete dobít „baterky“, najít novou inspiraci nebo se jen zrelaxovat a pobavit, jaký je váš recept?
Sport, cestování a aktivní odpočinek. Je to sice trochu klišé, ale jde o to přestat myslet na práci. Milujeme a velmi aktivně se věnujeme silniční cyklistice. Při tréninku na čerstvém vzduchu se hlava vyčistí a začnou přicházet nové nápady. V neposlední řadě také dobrá kniha, tu poslední jsem ale četl s přestávkami skoro rok. :-)
Co by měl každý člověk podle vás alespoň jednou za život udělat?
Za našich dědů a babiček se chodilo „do světa na vyučenou“. To bych určitě každému doporučil. Člověk si rozšíří přehled, naučí se jazyk, získá zkušenosti, aby nakonec přišel na to, že „všude dobře, doma nejlíp“.