zpět

Osobnost týdne: lumiartsoft s.r.o., Ondřej Valach

“To vy rozhodujete, co budoucnost přinese.” Těmito slovy vás přivítá firma Lumion na svých webových stránkách a okamžitě ve vás vzbudí zvědavost vyzkoušet geniální a intuitivní 3D renderovací software pro architekty a designery. S Lumionem můžete přeměnit jakýkoli 3D model na zážitek. Můžete rychle a jednoduše vytvořit úžasné snímky, videa a 360° panoramata, která zachycují život a krásu návrhů a to v kterémkoli bodě vašeho tvůrčího procesu.

Ondřej Valach, jednatel firmy lumiartsoft s.r.o. nás seznamuje také se svými dalšími projekty. Za zmínku určitě stojí jeho odhodlanost v podpoře výuky studentů a vzdělávacích institucí, kdy Lumion nabízí zdarma nástroje, se kterými mohou studenti v praxi tvořit konkurenceschopné vizualizace a hlavně správně ukazovat své návrhy i laické veřejnosti.

Jaké byly vaše začátky v podnikání a co byste v dnešní době doporučili těm, kteří si chtějí také splnit své podnikatelské sny?

Začít podnikat bylo něco úplně nového, studoval jsem sice předtím Aplikovanou ekonomii, ale byl jsem pár let mimo obor. A hlavně praxe je prostě jen o tom udělat si pořádek v tom, co je zrovna teď důležité a možné. Podnikání začalo konkrétně v tom okamžiku, když jsme se dohodli s ACT-3D na tom, že můžeme prodávat exkluzivně Lumion v našem regionu (následně jsme to rozšířili i na další, když se vše ukázalo funkční), v tu chvíli jsme si za pár korun, které jsme měli v kapse, koupili ready-made SROčko a snažili se přijít na to, jak vlastně všechno funguje. Jak a jestli je možný prodávat importovaný SW, jak se řeší DPH pro plátce a neplátce a všechny takový ty běžný provozní záležitosti, kterým jsme ale vůbec nerozuměli. Většinou se to člověk naučí až když to udělá blbě. K tomu samozřejmě bylo nutný na maximum pracovat na tom, aby ten zatím neznámý SW někdo vůbec zkusil a následně i koupil. Podařilo se nám ale hned ze začátku dostat Lumion na několik univerzit a středních škol, pak už to šlo relativně rychle. První 2 roky byl ale obrat firmy v podstatě nula, ani jsem díky tomu neřešil, že nejsem zaměstnaný. Což se pak ukázalo jako menší problém. Každopádně první roky byly jen o tom chodit fyzicky mezi lidi a do firem, vyloženě zvonit na zvonek a ukazovat a předvádět. Měli jsme (a máme) produkt, který v mnoha směrech neměl konkurenci, takže by si člověk řekl, že to bude jednoduchý. Ale kdepak, setrvačnost trhu a lidí se ukázala jako hlavní překážka. Teprve po třech letech nás začali brát trochu vážně a nebáli si něco koupit. Za chvíli to bude deset let a náš produkt dneska zná v oboru snad už skoro každý.

Dělá vaše firma nějaké kroky proto, aby rok 2023 zvládla bez dopadů recese?

Naši klienti jsou dost různorodí, ale převážně jsou vázaní na stavebnictví, což je trochu specifický trh a nereaguje úplně hned a v plné síle na všechny ekonomické faktory. Snažíme se ale optimalizovat náklady, je to zrovna aktuální téma, kdy se zbavujeme přebytečných služeb, omezujeme personál firmy, prostě po tom rychlém růstu děláme trochu pořádky. To jsme měli dělat víc průběžně, to je vždycky dobrý, ale snad nám to teď pomůže i v dalším roce. Ale těžko říct, jak se projeví stav ekonomiky na stavebnictví a na náš specifický sektor. Těch změn jsme teď měli celou hromadu i v základech SW a jeho cenové politiky, takže to nedokážu vůbec předvídat.

Vztahy s obchodními partnery jsou pro byznys klíčové. Každá firma má svůj způsob, jak se je snaží udržet a podpořit. Jak k této věci přistupuje vaše firma?

Snažíme se vždycky jednat na osobní úrovni, pokud možno přátelsky. Naši klienti jsou vlastně super lidi, takže to není vůbec problém. Snažím se od nich brát často i inspiraci v tom co děláme. Děláme i různá neformální setkání, snažíme se obohatit náš trh o nové informace, teď třeba chystáme další ročník konference Vizkon, což je akce, kterou pravidelně dotujeme. Snažíme se, aby setkání s obchodními partnery byly vždy něčím přínosná a ne jen setkání pro setkání apod.

Kde spatřujete největší výhody českých firem? V čem za zbytkem světa pokulháváme a co je naopak naší rozdílovou kvalitou? 

Zkušenost s našimi klienty je taková, že jsou to většinou velmi spolehlivé firmy i jedinci, které dobře komunikují a vědí, co chtějí. Když se podívám na jiné regiony, kde jsme se nějak angažovali, tak to není vždycky úplně samozřejmost. Myslím si, že i v rámci vizualizací jako takových, na tom to můžu porovnat možná nejlépe, jsme ve světě na vysoké úrovni. Když si porovnám výstupy z různých států, například v soutěži Inspireli Awards, tak tam jasně vidíte, že ta úroveň studentů zde je nadprůměrná a to dokonce i při porovnání středoškoláků od nás a studentů univerzit ze zahraničí dohromady. Obecně i celá prezentace studentů je velmi dobrá. To je možná to, že to mají české firmy zmáknuté jak technicky, tak i formu prezentace nezanedbávají.

Když potřebujete dobít „baterky“, najít novou inspiraci nebo se jen zrelaxovat a pobavit, jaký je váš recept? 

Spánek. : )

Co by měl každý člověk podle vás alespoň jednou za život udělat?

Univerzální doporučení absolutně nemám.