PPP projekty v České republice startují. Stavět se tak může i dostupné bydlení.
V České republice se do budoucna silně počítá s PPP projekty, a tedy s takzvaným partnerstvím veřejného a soukromého sektoru. Má jít o cestu, jak dostat do veřejného sektoru peníze, které tam nyní i kvůli rozpočtové krizi chybí. Stát od těchto projektů očekává, že by se takto měly v budoucnu stavět obchvaty, nemocnice, školy, železnice nebo dálnice. Zkušenosti ze zahraničí ale ukazují, že potenciál PPP projektů je mnohem větší.
Příliš úspěšných PPP projektů Česká republika při pohledu do minulosti zatím za sebou nemá. Aktuální vláda Petra Fialy by ale v dalších letech chtěla tento trend nastartovat. Ministerstvo dopravy kupříkladu uvedlo, že v plánu momentálně je celkem devět železničních a dálničních PPP projektů. Ministerstvo pro místní rozvoj pak uvažuje nad tím, že PPP projekty by se mohly využít i pro výstavbu dostupného bydlení, které nyní v zemi chybí.
Podle aktuálních plánů by mohlo jít na PPP projekty v České republice až stovky miliard korun za rok. Česká republika by se tak mohla přiblížit zbytku Evropy, kde PPP projekty jsou poměrně každodenní záležitostí už více než tři desetiletí. Podle statistik se po celé Evropě v minulosti uskutečnily asi 2 tisíce projektů soukromých investic do veřejné infrastruktury, a to zhruba za 11 bilionů korun.
Studie pro rozvoj infrastruktury však ukazuje, že PPP projekty mohou zrychlit výstavbu projektů i o pětinu oproti standardní cestě. Zároveň také neplatí, že PPP projekty by pro veřejné rozpočty musely být oproti klasičtější cestě výrazně dražší. Transparency International k PPP projektům v České republice každopádně uvádí, že PPP projekty mají smysl hlavně tam, kde je možné dobře využít znalostí a dovedností, které náleží soukromému sektoru.
Renesanci PPP projektů v České republice aktuálně nahrává fakt, že veřejné rozpočty České republiky momentálně nejsou v ideální kondici. Peníze docházejí i ve fondech Evropské unie, které s výstavbou nové infrastruktury v České republice dlouhodobě pomáhaly.
Mezi zvažované PPP projekty v České republice se momentálně řadí severní obchvat Prahy, železniční cesta na Letiště Václava Havla nebo stavba úplně nových vysokorychlostních železnic, které jsou nyní zvažovány téměř po celé České republice. Velkým infrastrukturním PPP projektem je momentálně i dostavba dálnice D4 do Písmu.
V České republice ale PPP projekty zatím mají spíše nádech neúspěchu. Řada zájmových skupin se totiž na nich snažila v minulosti zbohatnout podobně jako v případě některých dotací nebo veřejných zakázek.
Asi tou největší blamáží byl plán na výstavbu dálnice D47 v roce 2002, kdy byl předsedou vlády za ČSSD Miloš Zeman. Dobře zamýšlený plán byl totiž v praxi realizován tak, že bez potřebné soutěže došlo ke zvolení izraelského konsorcia Hosing and Construction za 125 miliard korun. Odborníci ale už od počátku upozorňovali na to, že tato smlouva byla pro český stát až krajně nevýhodná, a i proto ji následující vláda pod vedením Vladimíra Špidly také zrušila. Dálnici nakonec postavilo Ředitelství silnic a dálnic za 60 miliard korun, a tedy o více než polovinu levněji.