zpět

Společnost Stellantis zaplatí 1,5 miliardy eur za 20% podílu v čínském výrobci elektromobilů Leapmotor

27.10.2023

Stellantis, který vyrábí vozy Jeep ve Spojených státech a ovládá značky Fiat a Citroen v Evropě, založí nový společný podnik, který bude uvádět elektromobily Leapmotor na trh mimo Čínu.

Evropská automobilka rovněž obsadí dvě místa v představenstvu společnosti kótované na burze v Hongkongu a vybere generálního ředitele nového společného podniku.

Investice Stellantisu je dalším pokusem společnosti proniknout do Číny v období konsolidace trhu po neúspěchu dřívějších projektů v této zemi.

Podle šéfa společnosti Carlose Tavarese hodlá Stellantis do dvou let pomoci s uvedením modelů Leapmotor do dalších zemí, například do Evropy, a rozhodl se tak navázat na příliv čínských elektromobilů za konkurenceschopnější ceny, kterých se západní výrobci obávají.

"Ať se nám to líbí, nebo ne, čínská výroba je všude," řekl Tavares novinářům. "Nechceme být obětí čínské výrobní ofenzivy na svět, chceme být v jejím čele a řídit ji."

Společnost Stellantis, která vznikla v roce 2021 spojením italsko-americké společnosti Fiat Chrysler a francouzské PSA, se v Číně potýká s konkurencí. V červenci loňského roku ukončila společný podnik se společností Guangzhou Automobile Group, která v zemi provozovala továrnu na výrobu Jeepů.

Společnost Leapmotor, která zahájila činnost v roce 2015, je jedním z mnoha čínských začínajících výrobců elektromobilů, na které má dopad zpomalující se hospodářský rozvoj a cenová válka. Firma, která loni vstoupila na burzu v Hongkongu a vyrábí v Číně vozy střední a vyšší třídy, vykázala v roce 2022 čistou ztrátu 5,1 miliardy čínských Juanův (CNY) přibližně 734 milionů dolarů, přestože prodeje vzrostly o více než 150 % na více než 111 000 vozů.

V letošním roce se očekává roční schodek společnosti přes 4,5 miliardy CNY. Pro srovnání, čistý zisk čínského konkurenta Tesly, společnosti BYD, se v prvním pololetí ztrojnásobil na 10,95 miliardy CNY. Společnost podporovaná Warrenem Buffettem oznámila měsíční prodej přibližně 250 000 elektrických a plug-in hybridních vozidel, což představuje zhruba třetinu veškerého prodeje elektrických vozidel v Číně.

Analytici Citi jsou ohledně společnosti Leapmotor se sídlem v Chang-čou optimističtí a uvádějí kompetence manažerského týmu v oblasti technologií umělé inteligence a solidní schopnosti v oblasti výzkumu a vývoje.

Akcie společnosti Leapmotor obchodované v Hongkongu se ve čtvrtek propadly až o 13 %, než se zotavily a obchodovaly se o 10,9 % níže.

Zatímco zahraniční podniky se na prodeji automobilů se spalovacími motory v Číně podílejí dvěma třetinami, čínské společnosti nyní vyrábějí čtyři z každých pěti prodaných elektromobilů v zemi, vyplývá z údajů poradenské společnosti Automobility se sídlem v Šanghaji.

Podle Tu Le z poradenské společnosti Sino Auto Insights představuje Tavaresova investice do Leapmotoru "docela velký obrat" pro Tavarese, který loni varoval před zvýšenými zásahy čínské vlády do západních podniků působících v zemi.
"Je to uznání, že čínský trh je příliš důležitý na to, aby se ho vzdali, a že Stellantis sám nemá takové schopnosti, aby byl konkurenceschopný," uvedl dále.
Tavares jednoznačně prohlásil, že Stellantis "nechá Leapmotor, aby v Číně řídil", a předchozí snahy společnosti v této zemi označil za "lekci pokory".
Na druhou stranu Stellantis mění kurz v odvětví, které se dříve snažilo konkurovat čínským rivalům vyrábějícím levnější automobily tím, že přenáší technologie a modely Leapmotor do celého světa.